Varför skall vi behöver välja mellan en strömlinjeformad kupé eller en pickup med en ansenlig mängd plats flaket? Det är en av tankarna bakom Activesphere – Audis senaste.
Activesphere är den fjärde i en serie sphere-bilar. Med dem vill Audi visar på en autonom framtid där bilarna delvis kan förvandlas efter behov. Vi har exempelvis Audi Skysphere som kan ändra längden beroende på vilken typ av körstil vi föredrar.
I fallet med Activesphere sker förvandlingen i stället på höjden och med logistiken – vi kan förvandla den mellan en relativt låg kupé eller en högre pickup.
Interiörsmässigt är det en mycket avskalad vision vi ser. Inte en knapp eller styrdon så långt ögat kan nå – i alla fall inte utan glasögon. En ratt kan vi visserligen få fram om vi, rent hypotetiskt, skulle vilja styra själva. Men för all annan styrning eller visuell information är det VR-headset som gäller. I visionen är VR-glasögonen betydligt smidigare än det VR-headset faktiskt fick använda när vi kollade på bilen på plats.
Vad får vi då se från Activesphere i verkligheten i närtid? Först och främst handlar det om att introducera PPE-plattformen. En gemensam elbilsplattform för Volkswagen-koncernens två premiummärken – Audi och Porsche.
PPE-plattformen baseras på ett 800-voltssystem. Batteriet i detta koncept och även framtida produktionsbilar ligger på runt 100 kWh. Laddningen hamnar på 270 kW. Motorerna i bilen har en kombinerad effekt på 325 kW.
VR-glasögon i bil lär inte ersätta några navigationsinstrument under vår livstid. Däremot så är det något som kommer introduceras som ett tillägg redan under 2023 för Audi Q8 e-tron. Dock för passagerare. Och inte alls så som i detta koncept.
Autonoma bilar där ratten kommer ut när vi behöver den är enligt vår mening behäft med en stark portion Amaras lag. Det vill säga att vi har en tendens att överdriva betydelsen på kort sikt medan vi har svårt att se vilken stor inverkan det har på lång sikt. Vi gissar att denna typen av autonoma bilar är något vi kommer få i stor skala inom en 10 till 15-årsperiod. Framförallt handlar det om att hitta gemensam lagstiftning jorden runt.
En joker i leken är lösningen att öppna upp bagaget så att det blir ett flak. Lösningen som Audi Activesphere ger är lika genial som enkel. Det finns inget som hindrar att detta faktiskt kommer i en produktionsbil inom några år. Om det är det dock inget sagt från Audis håll.
Slutligen. Audis logga passar extra bra att lysa upp i fronten. Dessvärre verkar det inte vara något som tillåts enligt EU-lagstiftning. Koncernsyskonet Volkswagen ID.4 har upplyst VW-logga i fronten i USA, men inte i Europa.
Nu har vi sett rätt många konceptbilar från Audi. Dels de fyra sphere-bilarna men också Audi A6 Avant e-tron concept (video nedan). Nu ser vi fram emot riktiga produktionsbilar i från bolaget. Först ut är Audi Q6 e-tron. Den första bilen som baseras på PPE-plattformen. Därefter är det dags för Audi A6 e-tron och kombivarianten A6 Avant e-tron.