El-fordon

Billigaste och bästa sättet att ladda elbilen på tur

Elli heter tjänsten

Elli Charging är laddabonnemanget för elbilar som är billigare än de flesta – vad är haken. Ja det finns en månadskostnad. Och du binder dig i 12 månader.

Men månadskostnaden är lägre än de abonnemang som du kan teckna genom flera biltillverkare. 129 kronor per månad. Därefter laddar du hos Ionity för så lågt som 3,15 kr per kWh. Övriga DC-laddare går för 3,90 kr.

Men hur kan Elli vara billigare än till och med de biltillverkarna? Audi tar exempelvis 3,80 för Ionity. Då är månadskostnaden 189,50 kronor i månaden. Audis moderbolag Volkswagen tar dock exakt samma pris som Elli. Det gäller både månadskostnaden och pris per kWh.

Ionity

Det är ingen slump. Elli är nämligen Volkswagen Group Charging GmbH. Anledningen till att det är lite dyrare med Audis variant beror nog på att de “bjuder” på månadskostnaden första året. Men samtidigt får då de som tecknar upp sig år 2 och framåt vara med och betala för andras gratistid.

Audi Etron laddar vid Ionity Värnamo

Tipset för Audi-ägare och andra som köper bilar från tillverkare där månadskostnaden ingår första året är att säga upp avtalet direkt. Då löper det på utan månadskostnad i ett år. Därefter hoppar du på Elli i stället och på så sätt får du en fullt rimlig månadskostnad på 129 kronor per månad. Samt det billigaste sättet att ladda bilen hos de flesta laddstationer. Lite beroende på hur mycket du betalar elen hemma och dess nätavgift så kan det under vissa månader dessutom vara billigare att ladda ute på stan än hemma.

Mer om Elli och hur det fungerar med app och kort med mera går Christoffer Gullin från Guiden om Elbil igenom i videon ovan.

Ionity eller Tesla Superchargers?

Precis som Ionity (Via dem själva eller via Elli med flera) erbjuder Tesla ett abonnemang för att få ner priset. Ionity har som bekant fasta priser per kilowattimme (kWh) medan Tesla har rörliga priser. Vi kollar priset på Tesla Superchargers på fyra ställen i olika landsändar så som de var den 26 oktober 2022. Pris utan abonnemang inom parantes. Priset är per kilowattimme (kWh).

  • Ystad: 7,90 kr (9,10 kr).
  • Enköping: 8,20 kr (9,40 kr).
  • Sundsvall: 5,15 kr (7,70 kr).
  • Övertorneå: 5,60 kr (7,80 kr).

Ionity-priser via Elli

  • 3,15 kr (Utan abonnemang: 8,70 kr).

Det betyder att Ionity med Elli-abonnemang är 3 kronor billigare per kWh jämfört med Teslas jämförelsepriser för dagen. Där Tesla är som dyrast för dagen är Ionity hela 5 kronor och 5 öre billigare per kWh.

Polestar 2 framifrån

Skall vi ladda en Polestar 2 Long Range från 10 till 80% är det cirka 46 kWh. Det betyder att det kostar cirka 145 kronor att ladda bilen hos Ionity med ett Elli-abonnemang. Medan det skulle kosta ca 237 kr i Sundsvall och 377 kr i Enköping med Tesla-abonnemang. Till Teslas fördel är det ingen bindningstid. En annan fördel med Tesla är att de har betydligt bättre utbyggt nät i norra Sverige. Där ligger övriga långt efter. Men i resten av landet är det rätt självklart vad vi väljer.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!