Affärer
Foto: Peter Esse

Det är något unket hos Webhallen

O How the Mighty Have Fallen

Webhallen har blivit påkommet med att sälja returnerade varor som nya – men det är bara toppen av isberget på ett bolag som verkar ha förlorat sin själ.

Ett företag som säljer begagnade produkter som nya och har en häxjaktkultur mot medarbetare som säger ifrån. Detta verkar av allt att döma vara dagens Webhallen – ett Webhallen som stängt en rad butiker och dragit sig tillbaka och, förutom en butik i Göteborg, enbart finns i huvudstadsområdet.

Webhallen som en gång i tiden var synonymt med svensk dator- och gamingkultur. Där nattköer var mer regel än undantag när nya spel släpptes. Där vi inte brydde oss om att saker var något dyrare, bara vi fick våra achievements.

Visst, köerna och festligheten runt lanseringarna minskade i takt med att den digitala speldistributionen ökade, men det fanns ändå något med Webhallen. Det var ett bolag som var ”goda” i så många människors ögon. Vi var polare med de som jobbade i butikerna, det var sällan några problem med reklamationer, och returrätten var generös – samspelet mellan webbhandeln och butikerna var total. Bredvid Kjell & Company var det Webhallen som var vårt vattenhål ute på stan, och vi kunde hitta på något att köpa bara för att ha en anledning att gå förbi och in i butikerna.

Sakta men säkert minskade antalet dagar det var öppet köp – vågar vi gissa att ekonomerna fick allt mer att säga till om? Men det räckte uppenbarligen inte. Butikerna uppmanades att, så långt det gick, sälja returnerade varor som nya – detta genom tävlingar. Även när detta sägs ha ändrats fortsatte det på vissa ställen.

Genom åren har vi också uppfattat ett stundtalt minskat engagemang bland personalen. Som att något fint höll på att gå sönder. Nu vittnar alltså medarbetare anonymt på Sweclockers forum om en häxjaktkultur. Det är första gången vi kan läsa om det offentligt på forumet, men det är långt ifrån första gången vi hör om det.

Den svenska konsumentteknikhandeln är stenhård med rakbladstunna marginaler där Elgiganten flyttat fram positionerna år efter år. Till det kom Amazon in med buller och bång för något år sedan.

Webhallen har sedan flera år tillbaka haft svårt att hävda sig med pris. Istället hade man ett smidigt flöde med internhandel i samverkan med butiker, personal som brydde sig, samt gaming- och teknik-Sveriges mest gemytliga varumärke.

Nu har man bara ett namn, en logga, några uthämtningsställen och ett lager hos Komplett i Borås.

 

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!