Måndag morgon möts vi av nyheten att elbolaget Tibber förvärvar Kundkraft. Kundkraft har 129 000 medlemmar så tillskottet av nya kunder är stort.
Tibber är ett digitalt elbolag som lockar med lägre elpriser genom förnybar el till inköpspris för sina kunder. Genom smart teknik hjälper Tibber sina kunder även att minska sina elkonsumtion och via deras app har du full koll på aktuell pris och i vissa fall även förbrukningen.
Nu meddelar Tibber att de köper upp Kundkraft från norska koncernen Schibsted. Kundkraft har varit verksamt på svenska marknaden sedan 1999 och arbetat med att förhandla fram lägre elpriser på el till sina medlemmar. Så här säger Edgeir Vårdal Aksnes, grundare och VD på Tibber:
– När vi grundade Tibber gjorde vi det som en revolt mot elbranschen som än idag präglas utav föråldrade affärsmodeller, låg innovation och lågt kundfokus. Kundkraft, liksom vi, strävar efter att digitalisera och öka kundfokuset i elbranschen och att göra det hållbara alternativet, även det mest attraktiva för kunden.
Kundkraft har idag 129 000 medlemmar så det är en bra kundstock som Tibber får genom uppköpet. Genom uppköpet blir Schibsted delägare i Tibber där de kommer äga ca 5 % av aktierna.
Fortsättningsvis kommer Tibber och Kundkraft att leva kvar som två separata bolag och Kundkrafts medlemmar kommer inte att känna av några förändringar av ägarbytet. Även i fortsättningen kommer båda bolagen att arbeta för att digitalisera elbranschen och erbjuda verktyg för att minska sin elförbrukning.
Källa: Pressmeddelande