Hur vi handlar idag skiljer sig en hel del från ett decennium tillbaka. Förutom att e-handel blomstrat så har detta också ändrat våra val av butiker i den fysiska världen. Priser jämförs och vi söker ofta på produkten i butikens webbutik innan vi kanske väljer att köpa den i den fysiska butiken. Ofta stannar vi i hos en kedja vi trivs med för att nyttja både e-handel och den fysiska butiken. Känner du igen dig?
En undersökning kring köpupplevelser i detaljhandel har utförts av konsultbolaget Impact. I undersökningen Omnichannel Index 2022 har totalt 277 nordiska bolag, där av 95 svenska, som både har e-handel och fysiska butiker poängsats efter 65 kriterier. Kriterier som består av Awareness, consideration, purchase, in-store och loyalty. Samtidigt har alla butiker besökts av mystery shoppers som gett poäng efter sina personliga upplevelser.
Undersökningen resulterade sedan i en prisceremoni som gick av stapeln på Norra Latin i Stockholm. Där knep Ikea förstaplatsen, följt av H&M och Kjell & Company. Samtidigt visade undersökningen att Sverige och svenska butiker tydligt ligger i framkant när det kommer till lojalitetsprogram inom detaljhandel, “är du medlem?”.
Via: Epicent Public Relations via MyNewsDesk.