El-fordon
Foto: Peter Esse

Ionity nylanserar app för elbilsladdning

Kostar fortfarande en njure

Ionity är åter igen med app men du kan fortfarande inte teckna ett separat avtal.

Bredvid Tesla superchargers är Ionity det laddnätverk som är störst och bäst. Störst på det sättet att de ploppar upp längst våra större svenskar vägar med en gedigen utbyggnadstakt, bäst på det sättet att de kan leverera ström upp till 350 kW där andra ofta ligger på 50 kW.

Men man har också varit sämst ur ett annat perspektiv. Användarperspektivet. När gamla appen försvann för en tid sedan var enda sättet att ladda att scanna en QR-kod för att komma in på en webbsida. Där skulle kortuppgifter och kompletta personuppgifter skulle fyllas i. Detta behövde göras varje gång.

Nu har man dock lanserat en ny app som gör att vi slipper detta förfarandet.

Det är emellertid fortfarande snordyrt att använda. 8,70 per kWh är flera gånger dyrare än exempelvis Teslas laddare och närmare dubbelt så dyrt som de flesta övriga konkurrenter.

Enda sättet att komma runt den prissättningen är att gå in i ett avtal med månadsavgift med den biltillverkare som levererat din elbil. Flera stora koncerner så som BMW, Volkswagen inkl Audi, Skoda och Porsche, Kia, Hyundai med flera men inte Volvo med Polestar.

Har du ett sådant avtal använder du å andra sidan respektive biltillverkares app eller taggar för att starta laddningen och det ser inte ut som att det går att koppla samman ett sådant konto med Ionitys nya app.

Användare av gamla appen kommer få sin användare avaktiverad 30 juni medans den stora GDPR-Purgen sker i slutet av september.

Ladda hem appen via App Store eller Google Play Store. Men det kan vara värt att vänta ett tag för om vi läser recensionerna ser det ut som att även den nya appen har strul. I detta fallet med registrering.

Kommentarer