Samhälle
Öresundsmetron på väg till Malmö C. Foto: ChatGPT

Klartecken för ny metrolinje Köpenhamns kan ge förbindelse från Malmö

Det finns en anledning varför den skånska flaggan är delvis röd

Köpenhamns kommun har godkänt byggandet av den nya metrolinjen M5, vilket markerar en betydande milstolpe för stadens kollektivtrafik – det var också en förutsättning för att bygga ut tunnelbanan till Malmö.

Den planerade linjen kommer att sträcka sig från Köpenhamns Hovedbanegård via områden som Islands Brygge, Amagerbrogade och Refshaleøen, innan den når den nya stadsdelen Lynetteholm och avslutas vid Østerport. Projektet omfattar totalt nio stationer varav halva etappen förväntas vara färdigställt runt 2035. ​

M5-projektet var en förutsättning för att i framtiden koppla ihop Köpenhamns metro med Malmö i form av den så kallade Öresundsmetron. Denna tunnelbana skulle avsevärt förbättra integrationen mellan de två städerna och stärka Öresundsregionen som en sammanhängande arbetsmarknad. Förbindelsen förväntas halvera restiden mellan Malmö och Köpenhamn till cirka 20 minuter, vilket skulle underlätta pendling och öka samarbetet över sundet. ​

För att möjliggöra denna framtida förbindelse har Köpenhamns kommun inkluderat planer på en förgreningskammare vid Prags Boulevard på Amager, där Öresundsmetron kan ansluta till M5-linjen.

​Malmö stad och Köpenhamns kommun har sedan 2012 samarbetat för att undersöka möjligheterna med Öresundsmetron. Projektet har potential att avlasta Öresundsbron genom att flytta en stor del av persontrafiken till tunnelbanan, vilket i sin tur skulle frigöra kapacitet för fler godståg och fjärrtåg på bron. Detta skulle bidra till att möta framtida transportbehov och stödja hållbara transportlösningar i regionen. ​Det finns också förslag att finansiera bygget med just pengar från Öresundsbron som förväntas vara betald och klar redan 2029.

Beslutet att gå vidare med M5-projektet och förberedelserna för en eventuell Öresundsmetro ses som viktiga steg mot en mer integrerad och hållbar transportinfrastruktur mellan Danmark och Sverige. Det återstår dock fortsatt planering och samarbete mellan de två länderna för att realisera visionen om en tunnelbana som binder samman Malmö och Köpenhamn.​

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!