Guider

Kom i form med Apple Watch

Din personliga tränare sitter på armen

Nytt år och nya löften om att komma i form! I den här lilla artikel tipsar vi om några av apparna som kan hjälpa dig med Apple Watch.

Gymmen har sin årliga guldrusch och träningskorna dammas av när vi alldeles nyligen gick in i ett nytt år. Det klassiska nyårslöftet är att komma i form till sommaren och tråkigt nog brukar dessa löften sällan hållas. Anledningen till detta är att vi sätter våra mål för högt och i besvikelsen så tröttnar vi.

Nyckeln till framgång är istället att vara nöjd med det lilla du faktiskt lyckades med denna vecka mitt i kaoset av jobb, familj och allt annat som tar energi. Håller man liv i det lilla så kommer det snart växa av sig självt. När alla utvecklare och tillverkare försöker motivera oss till träning med utmaningar, så glömmer de ofta att det finns andra sätt än att ge oss tuffare uppgifter så var försiktig när du antar dessa utmaningar.

Vi ska ge en liten fingervisning i olika appar till Apple Watch du kan använda till träningen för att må bättre och öka hälsan.

Räkna ut ditt kaloribehov

Styrkelabbet har en uträknare för ditt dagliga kaloribehov. Men ta det med en nypa salt, vi lägger till denna för att ge en slags fingervisning i hur mycket du ska försöka äta per dag. Detta för att lättare ge en uppskattning av vad du äter och för att få en överblick på kalorier så kommer artikelns första app.

Lifesum

Den här appen är kanske inte så bra för just din Apple Watch men i klockan kan du fylla i vattenintag och räkna steg. På telefonen kan du däremot scanna av streckkoder på allt som köpts hem i butik eller söka rätt på det mesta som går att äta. Här får man även en överblick på kaloriintaget och behoven efter en modell anpassad för dig. Det mesta fungerar med gratisversionen men vill man öppna upp fler funktioner erbjuds detta för en månadskostnad.

Styrketräning

För alla som hellre lyfter vikter än konditionsträna så finns det flera appar att välja mellan och här kommer vårt tips:

Gymaholic

Här får du en bra överblick på träningen och kan snabbt fylla i repetitioner och lägga till sets i både klocka och telefon. Det finns även flera träningsprogram och du kan skräddarsy ditt eget och lägga till träningar om det saknas i appen.

Om du bara har sju minuter på dig om dagen så finns det flera olika appar att välja mellan. Många tar betalt för fler funktioner eller för att bara kunna användas i mer än en vecka.

J&J Official 7 minute Workout

Den här appen går att använda utan att betala en enda krona men då får man leva med att allt är på engelska. Appen demonstrerar alla övningar tydligt både i telefonen och på klockan.

Promenad, cykling och löpning

Apples egna tränings-app fungerar bäst på det viset att den oftast märker av om du springer eller tar dig en promenad. Men det finns flera appar att välja mellan i App Store och Strava är en av dennes populära.

Strava

Strava har ungefär 76 miljoner användare och passar bäst till både löpning och cykling. Här kan du hålla bra koll på dina prestationer, jämföra rutter, segment, anta utmaningar och hålla koll på ditt träningsmål.

Bonus:

Zombies, Run!

Behöver du lite extra motivation så finns appen Zombies, Run! där du istället får springa ifrån zombies och samla förnödenheter. Historierna berättas i dina hörlurar under löprundan som du själv väljer längd på.

Glöm inte att sätta ribban på en lagom höjd och bli inte för besviken om du inte når den, genom att hela tiden försöka nå ditt träningsmål har du redan lyckats. Om du har en app du vill tipsa om så får du gärna göra det i kommentarsfältet.

Läs mer
Inga inlägg!