Roaming-lösningen Elli har på relativt kort tid gått från att vara ett av de bästa och billigaste abonnemangen till att först bli ganska dyrt och, från och med imorgon, även ganska dåligt.
Tidigare var Volkswagen-ägda Elli ett bra sätt att minska sina laddkostnader genom att teckna ett månadsabonnemang för en liten summa. Då kunde vi ladda framförallt på Ionity till mindre än halva priset, men även relativt billigt på andra DC-laddstationer.
Våren 2023 ändrades dock allt, och priserna höjdes rejält. Både månadskostnaden och själva laddkostnaderna – särskilt för laddning utanför Ionity och några andra ”partner-nätverk” – fördubblades nästan, vilket gjorde Elli till en dyrare lösning än att ladda via respektive laddoperatörs egen app, tagg, eller helt enkelt betala direkt med betalkort.
Kvar fanns dock möjligheten att få allt samlat på en månadsfaktura, vilket har varit värdefullt för oss som kör mycket i tjänsten.
Men från och med imorgon förändras detta. Information om detta har skickats ut via e-post till användare av både WeCharge och Audi Charging – två tjänster som är respektive bilföretags varumärken på just Elli.
Den största negativa förändringen är att betalningen kommer att dras direkt efter varje laddning, vilket innebär en specifik faktura för varje tillfälle. Detta tar bort fördelen med Elli ur ett redovisningsperspektiv.
De nämner också att tjänsten endast är avsedd för individuell användning, men vad detta exakt innebär är oklart – det kan betyda en person per abonnemang eller en bil per abonnemang.
Exakt vad detta betyder går inte att fastställa, då vi inte har kunnat läsa de nya användarvillkoren – det saknas en länk dit. Mailet som skickades ut hade dessutom ”påminnelse” i rubriken, trots att vi inte tidigare fått någon information om förändringarna.
Slutklämmen i mailet är: ”Tack igen för ditt fortsatta förtroende och stöd när vi strävar efter att förbättra våra tjänster. Vi är fast beslutna att leverera den bästa möjliga upplevelsen och ser fram emot vad som ligger framför oss.”
Det gör däremot inte jag – för jag ser ingen anledning att använda Elli längre. Det är varken billigare eller bättre i ett Europa som snabbt fylls med betalkortsläsare på nästan varje laddterminal till priser som är lägre än Ellies. Vill vi ladda billigare på Ionity är det dessutom mer prisvärt att teckna ett abonnemang direkt med dem.
Dessvärre krävs fortfarande Elli för att använda Plug & Charge på Ionity för Volkswagen-gruppens olika bilmärken.