Recensioner

Ljusslingan från LIFX är som en Triss-lott

Plötsligt händer det något men oftast inte...

Ljus i vårt hus är ju alltid trevligt och inte minst i dessa tider när mörkret upptar aldeles för många timmar. Men, det är inte alla tillverkare som lyckas få till det på ett bra sätt…

Att bevaka, testa och recensera produkter för det smarta hemmet är något som undertecknad gärna tar sig an. Inte minst för att det är kul, intressant och lärorikt men också för att kunna dela med av de erfarenheter som fås genom dessa processer. I normala fall så går det ganska smärtfritt att testa något under en period för att sedan utvärdera detta. I vissa fall tar det längre tid när man är beroende av en elektriker som då skjuter ens planering i sank. Sedan har vi de där ytterst sällsynta (tack och lov) tillfällena där det bara går snett hela tiden vilket leder till kontakt med företagets support i hopp om att kunna lösa det uppkomna problemet. Oftast går det bra till slut men ibland blir det bara soppa av det hela.

I dessa tider när många ger sig ut för att såga julgranar så tänker undertecknad såga en ljusslinga istället. Häng med på historien kring en så simpel sak som en ljusslinga från, ett ändå välkänt företag nämligen Lifx.

Det här är ljusslingan Lifx Lightstrip Color Zones 1 m

För drygt ett år sedan blev undertecknad tillfrågad om att testa ett par produkter från belysningsföretaget Lifx – en ljusslinga och en ljuskälla (som recenserades här). Tanken var att testa båda produkterna samtidigt men efter ett tag så fick det bli separata tester istället. Det visade sig nämligen att Lifx Lightstrip Color Zones 1 m inte riktigt ville fungera i dennes smarta hem. Detta är en ljusslinga som ganska snabbt var ute med möjligheten att visa olika färger vilket då skulle kunna skapa lite häftiga effekter i hemmet istället för en statisk slinga.

Lifx Lightstrip Color Zones behöver ingen hub då den ansluter till ditt wifi-nätverk och med möjlighet att förlänga och även dyka upp i Apple Home så lät det hela lovande.

Förpackningen innehåller själva ljusslingan på 1 meter, en lång strömkabel som ansluts till den medföljande strömadaptern. Dessutom en rengöringsservett och lite dokumentation. So far, so good…

Normalt sett brukar undertecknad ha med lite fler bilder av produkten men dessa tycks ha gått upp i rök under den långa testperioden – beklagar detta.

Installation av ljusslingan Lifx Lightstrip Color Zones 1 m

När det gäller att installera Lifx Lightstrip Color Zones så var detta en ganska rättfram historia. Via appen Lifx så är det bara att lägga till en produkt och följa de instruktioner som ges i appen. I detta fall installerades ljusslingan via Apple Home då stöd för detta fanns. När ljusslingan är installerad så ser inställningarna för belysningen ut som nedan. I detta fall valdes att installera den i köket då det kändes som en bra idé och kanske till och med en kreativ sådan vilket vi återkommer till.

I appen finns det en mängd olika effekter att tillgå vilket var lockande, speciellt med tanke på att ljusslingan har stöd för flera olika färger samtidigt. Effekten “Colour Cycle” innebär att ljuset liksom rullar fram i olika färger och då skapar en läcker och inte minst levande ljusbild. En cool effekt helt enkelt. Det går då också att göra inställningar för hastighet vilket är bra.

Den som är uppmärksam ser att nu är namnet inte längre “Kitchen” utan “Element” vilket är en följd av att ljusslingan fick flyttas från den tilltänkta platsen. Mer om detta längre ner men som ni lägger märke till så finns det ingen tillstymmelse till färg eller andra inställningsmöjligheter längre.

“It’s gone dark” är något som tyvärr blev en allt vanligare syn i appen när belysningen skulle användas. Det var med andra ord helt omöjligt att nå ljusslingan via appen och det var inte första gången. Lite synd eftersom förhoppningen kring denna produkt ändå var lite högre, den har dessutom stöd för Google Home, Amazon Alexa, IFTTT och Samsung SmartThings för att nämna några andra plattformar. Hemskärmen visar även denna att det är stört omöjligt att nå enheten…

Det ska tilläggas att undertecknad gjord åtskilliga återställningar, ominstallationer och testat olika placeringar för att få till en fungerande produkt i hemmet men inte lyckats. Vid enstaka tillfällen, oftast direkt efter en ominstallation och återställning så gick produkten att nå under en ytterst kort period innan den försvann (“It’s gone dark”). Ett par gånger var enheten vid liv så det gick att testa effekterna men det var inget långvarigt.

Användning av ljusslingan Lifx Lightstrip Color Zones 1 m

Vad är det då som felar undrar vän av ordning? Bra fråga som denne sökt många svar på, inte minst från supporten hos Lifx. Men, först lite mer bakgrundsfakta som handlar om att när något inte fungerar så tenderar man gärna att lägga detta åt sidan eftersom svordomarna och tålamodet tagit slut. Detta hände inte bara en eller två eller tre gånger utan alldeles för många. Tanken från början var att montera den under överskåpen i köket eftersom längden på 1 meter skulle passa perfekt där. Kanske till och med lägga till en sensor på frysen som skulle kunna tända ljusslingan i en varningsfärg om dörren lämnats öppen. Eller bara använda det som en lite läcker effekt när köket är nedsläckt – alla gillar ju blått ljus, eller hur?

Men trots åtskilliga ominstallationer och omstarter så slutade ljusslingan hela tiden att vara nåbar. Testade även med att sätta in en smart plug mellan ljusslingan och strömuttaget bara för att det blev för jobbigt att manuellt starta om den. Den smarta pluggen gick igång varpå ljusslingan tändes men den var inte nåbar i appen alls för att kunna göra lite inställningar eller njuta av lite coola effekter. Att stänga av 5 GHz fungerade heller inte. Nix, den fungerade mer eller mindre som en dum, avlång belysning som bara gick att tända och släcka i just den färg den “dog” i.

När man till slut insåg att det aldrig skulle fungera i köket så blev det till att tänka om. Ljusslingan monterades ner (drogs loss) och ny 3M-tejp klistrades på för att se om det skulle fungera bättre på en annan placering i hemmet. När man redan har en drös av ljusslingor både här och där så fick fantasin arbeta lite extra. Det blev till att testa en placering bakom ett element i vardagsrummet vilket skulle kunna ge en läcker effekt om kvällarna. Sagt och gjort och en ny återställning och ominstallation hamnade på schemat. Allt flöt på och med en rullande effekt så blev resultatet ganska läckert faktiskt.

Men, det skulle ju vara för bra om det gick att nå ljusslingan i appen efter ett par minuters färgglad upplevelse. Samma visa igen, “It’s gone dark” och det är inget fel på nätverket här hemma – andra produkter i närheten har inga problem att ansluta så än en gång tog tålamodet slut.

Nu var det dags att kontakta supporten på Lifx för att försöka bringa klarhet i vad problemet är med uppkopplingen till deras ljusslinga. Alla steg förklarades och allt som inte fungerade förklarades även detta för dem. Det finns säkert en bra förklaring tänker man men det visade sig inte vara riktigt så enkelt som man kanske tänkt sig.

Deras första misstanke är att det är något med nätverket och ett test (RouteThis) samt diagnostik gjordes och skickades in. Testet visade att det finns ett mest-nätverk här hemma vilket är korrekt (TP-Link Deco M9+ med tre noder) och just detta med meshnätverk verkar kunna ställa till det. Får uppmaningen att avaktivera Airtime Fairness, WMM APSD, AMPDU aggregation och Fast Roaming. Visserligen finns det ett tekniskt intresse hos denne men detta var lite väl mycket grekiska men in i appen och leta. Det enda som hittades var en inställning för “Fast Roaming” – inget av det andra hittades så frågan är om man behöver vara nätverkstekniker för att installera och få en ljusslinga att fungera? Fick även tips att kontakta internetleverantören men vad skulle de (Halebop i detta fall) kunna göra då det inte ens är deras router?

Ett annat tips var att ändra Wi-Fi kanalen till antingen Auto, 1, 6 eller 11. Men, detta är ej möjligt att göra på egen hand för den mesh-lösning som finns i hemmet. Efter ytterligare sökningar på nätet så visar det sig att TP-Link inte anser att detta behövs av användaren utan att mesh-lösningen väljer den mest optimala kanalen på egen hand (tydligen fler som sökt efter denna möjlighet tidigare). Av någon anledning så verkar Lifx vara extra känsligt eftersom det inte vill fungera alls. Det finns ett gäng andra ljusslingor och ljusskällor här hemma som både använder Wi-Fi och Zigbee där det bara fungerar – har aldrig haft detta problem med några av de belysningarna tidigare.

Det fanns ingen hejd på mängden tips från supporten – ett var att kontakta tillverkaren, TP-Link och försöka få dem att fixa till kanalbytet. Men ärligt talat, tror de verkligen att man ska behöva blanda in alla människor och företag för att försöka få en produkt att fungera i nätverket. Uppenbarligen så verkar de, Lifx, använda sig av något superkänsligt chip som kräver optimala förhållanden för att fungera längre än 15 minuter i nätverket. Under alla år av produkter, tester och nyfikenhet kring det smarta hemmet så överträffar detta allt tidigare strul med råge. I de flesta fall hittas en lösning men med Lifx så blir det svårt att orka längre. I nuläget sitter, återigen en smart plug mellan ljusslingan och eluttaget bara för att kunna tända och släcka. Det går ej att dimma ljusslingan, det går ej att välja några effekter och i appen är allt mörkt och utan möjlighet att nå inställningarna…

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!