Gaming

Logitech G RS-serie ger oss valmöjligheter vi inte hade tidigare

Bygg ut din racingrigg

Vi testar nykomlingarna inom SIM-racing i Logitechs nya varumärkesserie G Racing Series. Mångsidiga och anpassningsbara produkter som skall ge oss proffsiga grejer till ett lägre pris, ge oss fler valmöjligheter än att lägga 12 000 kronor på en Pro-ratt.

Vi har tidigare recenserat vår setup som består av Pro Wheel och Pro Padels monterat i en Gameseat Thropy, ett paket som gör oss runt 23 000 kronor fattigare. Med RS Steering Hub, tillsammans med en RS Track-ratt och en RS Shift & Handbrake, byter vi helt enkelt ut ratten, men behåller basen för Pro-ratten och adderar en växelspak, eller handbroms.

Alla dessa nya tillbehör fungerar sömnlöst med vår tidigare Pro Series-setup. Vi behöver dock koppla rattbasen in i en dator för att uppdatera den med senaste programvaran. Men det görs enkelt via Logitech G-programmet på PC eller Mac och tar bara några minuter.

Logitech G Wheel Hub – knapparna för ratten

Logitech G Wheel Hub är kontrolldelen av ratten och kommer ensam, så att vi kan välja ratt och motorbas själva. Vi monterar en Track-ratt som påminner om en Formula 1-ratt eller något från en väldigt modern bil. Det krävs bara några insexskruv och någon minut. Det finns också en vanlig rund sportratt i serien och i början av nästa år kommer det dessutom ett samarbete med MOMO som ger oss riktigt lyxiga handgjorda rattar.

Passar till det mesta

Hubben har stöd för Playstation 5, PC och Xbox. Så vill vi kan vi flytta vår ratt mellan enheter. Eftersom den har brett stöd så har vi en uppsättning knappar, men den levereras med en hel rad olika klistermärken. Som vi kan placera ut på ratten för att göra det enklare för oss – vi har A, B, X, Y men kan enkelt göra det tydligare vad som är cirkel, kryss, triangel och kvadrat, som på Playstation-kontrollen.

Utseendet och upplägget på RS-hubben är nästan identiskt med Pro-wheel, men här får vi också RGB-ljus. Som fungerar som varvmätare och talar om när det är dags att växla. Tanken är också just att vi ska få en nästan lika lyxig och proffsig ratt, men till ett lägre pris.

För att byta ut ratten på motorbasen har vi en liten ringlåsning vi drar emot oss och sen lossnar ratten och det är bara trycka dit vår nya ratt – detta tar några sekunder och om vi ville, skulle vi kunna ha en hel uppsättning rattar att skifta mellan, utan problem.

Hur är den att använda?

Eftersom vi behåller rattbasen så beter sig ratten identiskt med Pro-ratten och det är egentligen svårt att peka på någon direkt skillnad, fejklädret känns hårdare och mer fejk på den här ratten dock och personligen är vi ett större fan av runda rattar än dessa kapade. Men det är fortfarande en trevlig ratt och hubben, knappdelen, kan absolut mäta sig med knappdelen på Pro-ratten. Även om vi fortfarande föredrar den, med tanke på att vi har rätt uppsättning knappar för Playstation. Vilket klistermärken inte riktigt kan mäta sig med, men valmöjligheten och anpassningen är såklart suverän.

Det är såklart också svårt att gå från en proffsigare ratt, vilket vi får ha i åtanke när det kommer till recension av denna. Men hubben kan helt klart mäta sig med Pro och knappar och kontroller kommer med samma funktioner. Vilket gör den relativt prisvärd med en prislapp på 1900 kronor. Men vi skall också köpa till ratten för 1000 kronor, så det blir ändå en slant.

RS Shifter & Handbreak – mer än bara en spak

Men vi vill ju inte bara kunna styra, vi måste ju kunna göra hårda handbromssladdar, eller växla också. RS Shifter & Handbreak är precis som det låter, en spak som vi kan använda för båda funktionerna. Investerar vi i två kan vi helt enkelt utrusta vår setup med båda. Vi har en enkel skjutknapp för att ändra och skifta mellan funktionerna.

Vi har två olika hål att montera spaken i, där det ena går röra i båda riktningarna för växlar, medans den andra bara går att dra bakåt för handbroms. Vi kan också enkelt skruva handtaget för att anpassa längden på spaken. Beroende på placering och om vi till exempel vill att handbromsen ska vara längre än växelspaken.

Hur är det med en fysisk spak?

Att ha en fysisk växelspak istället för att använda paddlar passar oss perfekt, som älskar 80-talsbilar, såväl i verkligheten som i Gran Turismo 7. Då funkar det inte med moderna paddlar. Handbroms använder vi oss inte ofta av i racing, men driftar vi så är det en otrolig fördel att ha en fysisk spak för att få den rätta känslan. Så i båda fallen så förhöjer en extern spak verkligen verklighetskänslan och att denna är kombinerad med valmöjligheten är också riktigt smart. Prislappen på 1900 kronor kan dock upplevas hög. Men sim-racing är sannerligen inte gratis, även om Logitech håller ned priserna på dessa delar så kommer det dra iväg i pris.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!