Kan smart teknik ge elever större fokus på arbetsmiljön? Enligt två skolor i Stockholm så verkar detta fungera bra med ökad medvetenhet.
Franska Netatmo lanserade för ett tag sedan en Pro-version av sin smarta luftkvalitetsmätare och skillnaden på denna och den vanliga för konsumenter är att den är avsedd för offentliga utrymmen. Nu har två skolor i Stockholm använt Smart Inomhus Luftkvalitetsmätare Pro i klassrummen under i ett halvår med goda resultat. Eleverna har fått nya perspektiv på vad det innebär att ha en god arbetsmiljö. Lundaskolan har bland annat startat en lek med barnen som involverar Netatmos enhet för att de ska förstå vikten av en lugn ljudvolym under lektionerna.
De två lågstadieskolorna i Sverige, Lundaskolan och Bergsundsskolan båda på Södermalm i Stockholm har haft dessa uppsatta i klassrummen samt i idrottshallen. Enheterna mäter förutom koldioxidnivån i rummet även ljudvolymen och temperaturen. Tack vare att sensorn på mätarna indikerar koldioxidnivån med hjälp av färg har det varit möjligt för elever, lärare eller anställda att agera i händelse av hög koldioxidnivå, i enlighet med officiella riktlinjer. På skolorna har varningarna inneburit att fönster öppnats för att vädra eller skapa korsdrag.
Då luftkvalitetsmätaren också mäter ljudvolymen har Lundaskolan använt enheterna för att se till att eleverna inte blir för högljudda under lektionerna. Barnen satte ögon och öron på mätaren och döpte den till “Tysta räven”. När den har varnat för hög ljudvolym har läraren gjort ett tecken med händerna för att visa för barnen att de måste sänka rösterna.
Detta är ju ett ganska smart sätt för att få de yngre att förstå vikten av god studiemiljö eller vad tycker ni?
Källa: Pressmeddelande