Kultur

Microsoft Flight Simulator 2020 – för dig som vill upptäcka världen

Men titta inte för noga på din bakgård

Microsoft Flight Simulator 2020 är den elfte upplagan av Microsofts flygsimulatorer men den första som är framtagen i en tid av nästan obegränsad tillgång av geografisk data och molntjänster. Det skapar stundtals helt fotorealistiska miljöer på flera ställen men samtidigt ställer algoritmerna till det till nästan komiska proportioner på andra ställen.

1982 – 1989

Men först tillbaka till 1982 då Microsoft lanserade Flight Simulator på IBM-PC. Detta var licensierad av bolaget SubLOGIC som redan 1980 hade en svartvit version till Apple II med där världen bestod utav ett par hundra kvadratkilometer och endast ett flygplan fanns med. Detta var ett av de mest populära programmen till Apple II.

Microsoft Flight Simulator 1.0 som IBM PC-versionen kom att heta var mer avancerade med förbättrad grafikmotor, varierbar väderlek och dygnsrytm. Spelet användes enligt rykten som Benchmark-program huruvida en dator på den tiden var 100% DOS-kompatibelt. Om spelet startade så var datorn det, annars inte.

Något som fanns med då men inte nu var möjlighet till luftstrider och även växtbesprutning.

Därefter släpptes nya versioner med mellan ett och fyra års mellanrum och fler flygplan samt bättre grafik och andra tillägg.

1993 – 1996

År 1993 kom Microsoft Flight Simulator 5.0 och något som kunde likna fotorealistiska texturer och vi nu flyga över delar av Europa. Vi fick också individuella cockpits, dessa var tidigare de samma för alla plan men med lätta modifieringar.

Tre år senare kom Flight Simulator for Microsoft Windows 95 med högre frame rate än tidigare och upplösningen var 640×480.

Fortfarande var dock landskapet helt platt.

1999 – 2006

Microsoft Flight Simulator 2000 kom ut år 1999 och var en stor uppgradering, så stor att många användare blev besvikna när deras datorer inte klarade av det. Minikravet var en 166 MHz Pentium-dator men i praktiken behövdes en dator på 400-500 Mhz för att det skulle flyta bra.

Den största nyheten var dock att terrängen för första gången kunde vara kuperad. En virtuell GPS-mottagare fanns tillgänglig vilket gjorde det hela mer realistiskt.

Flight Simulator 2004: A Century of Flight var en hyllning till hundraårsminnet av den första motoriserade flygningen och  innehöll klassiska flygplan så som Bröderna Wrights The Flyer och Douglas DC-3.

Genom den nya förbättrade vedermotorn kunde verkliga tredimensionella moln och lokal nederbörd visas baserat på väderinformation från lokala väderstationer.

År 2006 kom Microsoft Flight Simulator X med betydligt bättre grafik både på marken och flygplanen. Därefter blev det tyst i nästan 15 år.

Microsoft Flight Simulator 2020

Med Microsoft Flight Simulator får vi ett enormt spel på alla sätt och vis. Hela världen har modulerats ihop med hjälp av Bings kartdata ihop med datorgenererade grafik från Microsoft molnplattform Azure. Den grundläggande datan i spelet tog närmare 200 GB men totalt sätt finns det flera petabyte data och delar av det strömmar in i spelet via internet för att göra det ännu mer detaljrikt där vi befinner oss.

MIcrosoft Flight Simulator

Till det har manuellt arbete lagts ner på flygplatser och olika kända byggnader och upp till 40 flygplatser har byggts från grunden att vara en exakt replika av dess verkliga motsvarighet. 30 ingår i grundversionen för 600 kr (ingår i Xbox Game Pass), vill du ha alla 40 får du köpa Premium Deluxe Edition för 1 189 kronor. Då får du också 10 extra flygplan utöver de 20 som ingår från början. Flygplatserna som är dyrast är Denver, Dubai, Frankfurt, Heathrow samt San Francisco. Ingen av de nordiska flygplatserna är handgjorda på det här sättet.

Det skapar en fotorealistisk värld där vi kan välja vilken flygplats vi vill och uppleva marken därunder så som det mångt och mycket ser ut i verkligheten. Något av en välsignelse för oss som saknar allt resande pre-corona.

Till det finns det absurt många inställningsmöjligheter. Vi kan spela med bara tangentbordet och mus om vi så vill, med Xbox-kontrollen men självklart är det bäst med alldeles eget separat Joystick och gas-reglage. Flight Simulator 2020 känner av exakt vilka modeller vi använder och ger oss möjlighet att mappa varje funktion i planet till alla våra si så där hundra olika knappar och spakar. Bara detta tar flera timmar att tänka ut och göra. Vi väljer att bara använda standardinställningarna och då får vi flertal funktioner utplacerade på våra enheter men konstigt nog inte parkeringsbromsen.

Microsoft Flight Simulator Throttle

Vi väljer också absolut enklaste sättet att komma iväg från en flygplats. Inga långa preflights, bara parkeringsbroms, gasa iväg, lyfta nosen och sedan i panik försöka hitta spaken för att dra upp hjulen och efter det vingklaffarna.

Samtidigt som vi tar oss upp i skyn hör vi hur flygledartornet dirigerar flygplan som är på väg ner för landning eller byter radioområde. Detta är mer eller mindre livedata från kommunikationen mellan flygplanen så som den är. Kombinerad all data kan vi hamna i en situation där vi flyger in i ett just nu existerande stormoväder samtidigt som vi hör hur planen i den verkliga världen får information om att undvika det.

Detta är allt som är utlovat, hur är det egentligen?

Var är Kaknästornet?

Efter vi lämnat Arlanda, som vi känner igen så väl i från våra många riktiga start och landningar där, går vi in mot Stockholm stad. Vi ser de lummiga träden, vi ser de fulla motorvägarna och vi ser varenda trafiklösning. Men är inte vägarna lite väl gröna? Det är svårt att se skillnad på en motorväg och en landsväg. Broarna har dock en mörkare grå färg och är tydliga. Vad som är järnväg kan vi knappt se.

In mot Stockholm ser vi vår första point of interest som är Barkarby av någon anledning. Därefter komma Bromma Flygplats. Är det det gamla flygfältet i Barkarby som det syftas på? För inte kan det vara köttbullarna på IKEA?

Tredje PIO är Globen. Som vi kan se från långt håll. Men innan det flyger vi in via Barnhusviken och tycker oss känna igen Bonnier-huset på vänster sida men är det inte lite tillplattat?

Vidare över Stockholm Central och en Centralbro och järnvägsbro som har sjunkit ner i Mälaren. Det är iofs så vi vill ha det men det lär inte hända i verkligheten på hundra år eller så.

Ut mot mäktiga Globen och sedan tillbaka ut över Nacka och havet. Väl in igen noterar vi att vi varken hittar Gröna Lund eller några torn som sticker upp från Vasa-museet. HMS af Chapman har tyvärr sjunkit. Ut över Gärdet spejar vi efter Kaknästornet men det verkar ha jämnats med marken.

Landvetter – Göteborg: Ett Ullevi halvt begravet

Samma upplevelse har vi på väg in till Göteborg från Landvetter. Landskapet är detaljerat och husen flyger bildligt talat förbi. Solen blänker i vattnet och i våra vingar. Solen belyser också det faktum att vi lyckats få virtuella fingeravtryck på vår flygpanel – imponerande detalj!

Microsoft Flight Simulator Fingavtryck

Inne i Göteborg är det mesta sig likt förutom att vi inte lyckats hitta Lilla Bommen, även kallat läppstiftet och Ullevi ser ut att ha fått ett jordskred över sig. Men visst går det att flyga under Älvsborgsbron.

Kastrup – Malmö: Vi efterlyser Turning Torso

Självklart startar vi från Kastrup andra sidan bron, det är det som är Malmös huvudflygplats och vi vill ju passa på att se Köpenhamn och Öresundsbron. Vi möts av ett Köpenhamn precis så vackert som det är i verkligheten men med en betydligt lummigare miljö. Så här många träd är det helt enkelt inte i Danmarks huvudstad. De stora ståtliga byggnaderna så som Köpenhamns Operahus och gamla varvet på Refshaleøen finns med. Vi tycker allt att vi ser Thor Lindholm ta sig en öl nere på Nyhavn vid vår vänstra vinge.

Ut mot havet och Öresundsbron ser vi vindkraftverkparken i all sin glans och sedan kommer i över Saltholm, som inte har ett endaste träd i verkligheten men här har det onekligen växt till sig. Vi närmar oss Öresundsbron och väntar på att datorn skall rendera upp de mäktiga bropelarna men vi får vänta förjäves. Bron ser ut att ha satt sig rejält och i det här spelet kan omöjligt några skepp ta sig under.

Väl framme vid brofästet ser det ut som att en vägfil går rakt ner i havet, det är antagligen järnvägsrälsen som normalfall går under bron som algoritmerna bara slängt ner i sjön.

Det här med de många träden upprepar sig många gånger här i Skåne. Nere i kalkbrottet är det som en regnskog, det skulle nog många botaniker önska men där finns inte i en pinne i normala fall.

Mest komiskt blir det när vi kommer ut mot Ribbersborgsstranden och en träbeklädd ö uppenbara sig. Det är i normala fall ett kallbadhus huserande på en brygga.

Som sann Malmöpatriot uppenbarar sig härefter den riktiga chocken. Var är Turning Torso? Det är Sveriges högsta byggnad och Malmös stolthet här i världen. Helgerån! Hur kan man missat att hantera den manuellt? Har ingen Svensk varit inblandad alls i detta? Ica Maxi finns med i alla fall.

Microsoft Flight Simulator 2020 Turning Torso

Förklaringen till att Turning Torso har plattats till och blivit en låg avlång byggnad på marken kan vi se om vi går in på Bings kartor. Det är så algoritmerna har tolkat byggnaden när vi ser vyn från precis ovan.

Bing Malmö

Därefter lämnar vi de nybyggda kvarteren och åker ut mot arbetarklassen i Husie för att se om vi kan hitta vårt lilla radhus. Mycket riktigt, där är det ju! Det ser ut som det borde, spelet verkar veta att vårt garage är helt satt och bör rivas och har redan gjort det till oss. Grannarnas hus ser ut att blivit uppgraderade av algoritmerna och ser betydligt mer pampiga ut i spelet än i verkligheten.

Slutligen bestämmer vi oss att åka till Lund för att lokalisera domkyrkan, vi navigerar med hjälp av motorvägarna och tar en tur över Staffanstorp för att pika dem över det rådande politiska läget samt kolla in Microsoft kommande datacenter.

Väl i Lund hägrar vi det stora sjukhuset från långt håll men trots två överflygningar hittar vi inte Lunds Domkyrka – sveriges mest besökta kyrka.

 

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!