Att ladda elbilen på vintern kan vara frustrerande – kylan gör att laddtiden ofta blir betydligt längre än under varmare årstider. Nu har forskare vid University of Michigan i USA tagit fram en ny teknik som kan lösa problemet.
Genom att använda en extremt tunn beläggning på batteriets anod har forskarna lyckats öka laddningshastigheten med upp till fem gånger vid minus tio grader, enligt en studie som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Joule. Beläggningen är endast 20 nanometer tjock och appliceras på små laserborrade kanaler i anodens yta. Den fungerar som ett slags glasliknande skikt som förbättrar laddningsförmågan utan att kompromissa med batteriets energitäthet.
Vissa bilar har en funktioner förvärmer batteriet för att snabba på laddningstiden i kyla, men långt ifrån alla är utrustade med det. Enligt Neil Dasgupta, docent i maskinteknik och materialvetenskap vid universitetet, kan tekniken införas i dagens batteriproduktion utan att det kräver några större förändringar i fabrikerna.
Källa: Vi Bilägare