El-fordon
Foto: Peter Esse

Ny front på Volkswagen ID.3 inför modellår 2024

Första faceliften för Volkswagens elbilar

ID.3 var den första rena elbilsmodellen från Volkswagen – snart tre år senare är det dags för modellen att få en smärre uppdatering av både interiör och exteriör. Men också laddning och batteri.

Exteriöra förändringar

Den stora skillnaden hittar vi fronten på nya ID.3. Borta är “fiskfjällmönstret” längst ner på respektive sida om nosen. I stället har vi fått genomgående luftintag som förbättrar aerodynamiken. I mitten hittar vi en tydligt markerad sensorpanel. Huven är inte längre svartlakerad på den översta tredjedelen.

Volkswagen ID.3 På sidorna är klistermärkena på bakre stolparna borta. Baksidan har en liten subtil förändring. Det som tidigare enbart var reflexer i lampklustret är nu riktiga lampor. Det gäller den delen som tillhör bagageluckan.

Sammantaget en mer ren, kanske till och med något vuxnare, Volkswagen ID.3.

Interiöra förändringar

När vi öppnar dörrarna får vi se den största förändringen. Mjukare och snyggare material på insidan av dörrarna och runt instrumentpanelen. Skärmen är 12 tum som standard.

ID.3 Skärm

I kommande varianter kommer touchbaren under skärmen att vara bakgrundsbelyst. Det dröjer dock ett tag till och de första bilarna av nya ID.3 kommer ej ha det. Det kommer inte heller gå att uppgradera i efterhand.

Volkswagen Id.3

USB-C på 45 watt (PD) per uttag är nu standard.

Stolarna är förbättrade genom att de skrotat standardstolen och nu satt en tidigare uppgradering av stolen som standard. Det går fortfarande att välja till trevligare stolar än så även fortsättningsvis.

Nya ID.3 är också starten på större utbud av funktionsprenumerationer. Den kommer alltså byggas med rätt hög standard från början även om kunden inte betalt för det. Det går sedan att göra i efterhand antingen som en engångskostnad eller som en temporär prenuneration. Exempel på sådana funktioner är både navigation och två zons-luftkonditionering.

Laddning och batteri

Nya ID.3 kommer med 58 kWh eller 77 kWh batteri. I början kommer endast 77 kWh-batteriet erbjudas med fyrsitsig. Stora batteriet ger en WLTP-räckvidd på 546 km. Det lilla ger 426 km.

ID.3 laddning

Laddningen ökar markant även med 77 kWh-batteriet – upp till 170 kW. Med det lilla är det 120 kW. Nya ID.3 kommer stödja både Plug & Charge och V2G (via DC).

Känslan efter att ha sett den är att nu blir ID.3 så som den borde varit från början. Framförallt är det koncernsyskonet Cubra Born som får större konkurrens.

Svenska priser är inte klara ännu men kommer snart i samband med säljstart. Lanseringen är planerad till i sommar.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!