När Polestar lanserar sin första helt egenutvecklade bil blir det ingen billig historia. Den börjar på 970 000 kronor.
Men då får vi också en topputrustad bil med ett batteri på rekordstora 111 kWh, luftjädring och all extrautrustning vi behöver. För Polestar 3 kommer nämligen bara i en topputrustad variant till en början med.
Det är alltså inte många val vi behöver göra om vi redan nu vill gå in och beställa Polestar 3. Eller bara drömma.
Pilot- och Plus-paketen som vi känner igen från Polestar 2 ingår och går ej att välja bort. Däremot kan vi lägga till Performance-paketet. Då är det utöver guldiga detaljer inklusive guldfärgad stämningsbelysning och fränare 22-tums fälgar även en mjukvaruppgradering som ökar bilens uteffekt till 380 kW (Motsvarande 510 hk). Annars får vi hålla till godo med 360 kW. Vridmomentet uppgraderas också från 840 Nm till 910 Nm. 0-100 km/h påverkas därmed och går ner från 5 sekunder till 4,7 sekunder. Det sistnämnda är dock inte skrivet i sten ännu.
Mer intressanta siffror för gemene man och kvinna torde dock vara hur snabbt den laddar och hur långt vi kommer. Svaret är 250 kW och målet är att den skall WLTP-certifieras till 610 km. Vi kommer alltså med lätthet från Malmö till Stockholm med bara ett stopp och då hinner vi knappt gå på toa och köpa kaffe innan det är dags för avfärd igen.
Polestar 3 har en dragvikt på 2,2 ton. Beställer vi den idag får vi vänta tills fjärde kvartalet nästa år innan leverans. Vill vi öka säkerhetsmekanismen ännu mer med hjälp av en lidar så får vi vänta med beställningen till andra kvartalet med själva beställningen också.
Polestar 3 är primärt en bil där behovet att kombinera en hög SUV med rätt slanka linjer. Det gör att bagageutrymmet inte blir så himla stort. Endast 394 liter plus 90 liter under golvet. Fäller vi sätet får vi plats med totalt 1 411 liter inklusive skyffet under golvet.
Plug & Charge & V2G
Till skillnad mot tidigare modeller kommer Polestar 3 stödja Plug & Charge. Det samma gäller omvänd laddning. Det vill säga att bilen kan skicka tillbaka ström till huset och resten av elnätet. Så kallat V2G (Vehicle to Grid). Även möjlighet att ladda 230-voltsapparater och eventuellt laddning av andra elbilar är något man tittar på.
Interna radarsystem ökar säkerheten
Genom flera radarsensorer interiört vet bilen om huruvida det befinner sig några människor eller djur i den. Därmed kan bilen varna för eventuellt kvarglömda barn eller djur. Vidare har den stenkoll på om vi sköter oss bakom ratten. Skulle bilen känna av att vi håller på att somna bakom ratten lär det bli ett väldans liv. Det samma gäller antagligen lite för långa SMS-konversationer bakom ratten. Ögonen på vägen gäller. Om inte…
… självkörning på riktigt
Polestar 3 är en bil som kommer kunna uppnå full självkörning utan att du som förare behöver övervaka körningen. Men för att göra det måste teknik och lagar komma i kapp. Tekniken i detta fallet handlar om Lidar-uppgraderingen. Regleringsmässigt ser det ut som att delar av Kalifornien kommer bli först ut att tillåtar självkörande bilar. Problemet Polestar vill lösa är framförallt att slippa vara så aktiv under den dagliga pendlingen på de amerikanska motorvägarna. Därmed behöver föraren bara vara aktiv från och till motorvägsavfarterna.
Exakt vad Lidar-uppgraderingen kommer kosta är ej känt. Från och med kvartal 2 går det att beställa den till sina bilar.