El-fordon

Polestar stoppas i USA

Säljer ut sitt lager

Polestar tvingas lämna den amerikanska marknaden efter att bolaget inte omfattats av de undantag som gäller för biltillverkare med kopplingar till Kina. Detta trots att de modeller som säljs i USA tillverkas i USA och Sydkorea.

Nu kommer företaget att sälja ut det lager som finns kvar av Polestar 3 och Polestar 4 på den amerikanska marknaden.

Samtidigt påpekar Polestar att USA endast står för en liten del av försäljningen. Hela 94 procent av bolagets försäljning sker på marknader utanför USA. Dessutom är försäljningen i Kina i princip obefintlig.

Framöver blir Europa och övriga asiatiska marknader därmed de viktigaste för Polestar.

Tidigare stod det också klart att systerbolaget Volvo Cars får fortsätta sälja sina bilar i USA.

Bonusvideo

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!