Under gårdagen presenterade regeringen en ny filmpolitisk proposition som ändrar en hel del för den svenska filmbranschen. Den kanske mest omtalade delen är att man helt slopar den föreslagna streamingskatten för strömningstjänster, trots att ett sådant förslag fanns med i utredningen. Anledningen är att regeringen anser att en ny skatt inte skulle göra Sverige mer attraktivt för vare sig svenska eller internationella bolag att investera i och producera svensk film.
Vi fick inte heller något svar på om det blir en sänkt biomoms då frågan fortfarande är en del av den pågående budgetprocessen. Förslaget om en ny filmfond, där staten skulle bidra med 200 miljoner kronor, skjuts på framtiden eftersom regeringen vill analysera förslaget ytterligare innan systemet kan införas. När det gäller illegal IPTV bedömer regeringen att frågan kräver ytterligare utredning innan det kan tas beslut om huruvida användning av illegal IPTV ska kunna leda till böter.
