Precis som en rad olika uppgifter under året indikerat har nu Apple lanserat en ny och fräsch mobil betallösning som faktiskt ser ut att kunna ha en chans att slå igenom på en marknad som så många tidigare misslyckats på.
Under presentationen förklarade Tim Cook felet med andra teknikjättars satsningar på området: de har utgått från sina egna intressen och inte utefter kundernas upplevelse eller användarvänlighet. Och just användarvänlig, det kan Apple Pay kokas ner till om det i verkligheten visar sig fungera som i Apples demohus.
Men ingen har nog trott att Apple gör det här som en välgörenhetsinsats för mänskligheten – givetvis handlar det till stor del även för Apple att slå sig in på en marknad med enorm potential till nya intäktsmodeller.
Apple tjänar pengar på varje transaktion
Enligt Bloomberg och insatta personer som de pratat med kommer Apple Pay generera en avgiftsbaserad inkomst till Apple. Varje gång en kund använder Apple Pay för en transaktion betalar banken som kortinnehavaren är knuten till en avgift till Apple. För användare är alla transaktioner fortfarande kostnadsfria, precis som för vanliga kredit- eller betalkort.
Hur stor transaktionsavgift är, eller om det rör sig om en fast eller rörlig kostnad, framkommer dock inte. Det talas dock om en industristandard på 2% av transaktionsbeloppet, men vad Apple och de anslutna bankerna i sina avtal kommit fram till är inte känt.
Men även en promilleavgift på alla transaktioner som görs via så kallade “swipe pay”-system, till ett aktuellt värde av 40 miljarder dollar per år, skulle givetvis på sikt bli en ny och stor inflödespost i Apples kvartalsredovisningar.
Än en gång kan Apple alltså ha hittat en gyllene marknad, där betalningsfunktionaliteten dels ger ett mervärde till sina kunder och ökar på försäljningen av de nyanserade produkterna (vilket i sig ökar intäkterna), men som dessutom ger intäkter baserat på användning av funktionen.
Än så länge är det en handfull banker som hoppat på Apple Pay, medan fler förväntas göra det under året. Dessutom finns tjänsten till en början enbart i USA, vilket gör intäktsmodellen något begränsad. Men i framtiden om Apple Pay tar sig ut på den internationella marknaden är potentialen för denna intäktsmodell givetvis fenomenalt mycket större.
En liknande ny tjänst från Apple är fotolagringen i iCloud, som mycket väl kan resultera i nya mångmiljardintäkter varje år.
[source:http://www.bloomberg.com/news/2014-09-10/apple-said-to-reap-fees-from-banks-in-new-payment-system.html “Bloomberg”]
[related]Relaterat: [/related][display-posts tag=”apple-pay, VISA, mastercard, mobil-betalning” image_size=”thumbnail” order_by=”date” order=”DESC” posts_per_page=”5″]