Den 28 februari 2025 markerade slutet för en era inom Audis elbilsproduktion när den sista Audi Q8 e-tron rullade av produktionslinjen i Bryssel. Denna händelse innebar inte bara slutet för en modell utan också stängningen av fabriken som tillverkade sin första Volkswagen-bil 1954.
Audi Q8 e-tron, som introducerades 2018 under namnet Audi e-tron, var märkets första helt elektriska SUV. Modellen stod ut bland dåtidens elbilar med sin kombination hög utrustning och komfort – fyrhjulsdrift och luftfjädring var standard.
Under sin livstid genomgick den uppdateringar och en namnändring till Q8 e-tron för att bättre passa in i Audis modellhierarki. Trots initial framgång minskade efterfrågan i takt med att konkurrensen ökade – lanseringen av den något mindre men mer moderna Audi Q6 e-tron blev troligen spiken i kistan för Q8 e-tron.
Fabriken i Bryssel, som togs över av Audi från Volkswagen 2007, hade en kapacitet att producera upp till 120 000 elbilar årligen. Trots detta nådde produktionen av Q8 e-tron aldrig över 48 000 bilar per år. Höga logistikkostnader och fabriksanläggningens placering mellan Bryssels stadskärnan och en stor järnvägsdepå bidrog till att den inte heller gick att expandera för att ta hand om andra modeller.
Under 2024 meddelade Audi sina planer på att avsluta produktionen av Q8 e-tron i förtid och stänga fabriken i Bryssel. Förhandlingar med fackföreningar inleddes, och trots försök att sälja fabriken till andra aktörer så gick fabriken inte att tädda.
I dagsläget jobbar cirka 3 000 anställda som nu förlorar sina jobb. Övriga elbilar tillverkas för Audis del i Tyskland – Q4 e-tron görs i Zwickau medan Q6 e-tron sätts ihop i huvudfabriken i Ingolstadt.