Alla bilar som har elektrisk öppning av dörrarna måste också ha en manuell backup – på de flesta bilar är de lätta att hitta. I alla fall där fram. I baksätet kan det vara betydligt värre och i Teslas fall är det nästan omöjligt att få upp.
I händelse av att en bil blir strömlös så blir det en utmaning att få upp dörrarna om bilen använder elektrisk öppning genom exempelvis en knapp. Därför är det krav på att även manuell öppning finns. Dock tenderar det att vara lättare att hitta för förare och passageraren fram medans biltillverkarna snålar in på mekanismen i baksätet. Ofta kan det gömma sig bakom en liten plastlucka eller liknande och sedan får vi dra i en litet snöre.
På nyare Tesla Model Y är det dock så komplicerat att hitta snöret att det troligen inte kommer vara någon räddning om vi måste ur bilen snabbt.
Först och främst är luckan gömd på ett sådant sätt att det inte går att identifiera vid en stressad situation. Därefter krävs det något vasst verktyg för att överhuvudtaget kunna bända upp luckan.
Just vassa verktyg försöker vi dessutom undvika att ha i bilen i händelse av att kraftiga centrifugalkrafter skulle uppstå.
Att en bil blir strömlös vid olycka, även allvarliga sådana, är osannolikt men kan hända. Även om det är en elbil och högvoltsbatteriet stängs av i samband med olycka drivs bilens alla system inklusive dörrar på ett mindre 12 eller 16-voltsbatteri som inte blir strömlöst allt för lätt. Men det kan exempelvis hända om även det eller en säkring bli skadat.
Manualen stämmer inte
I manualen för Tesla Model Y kan vi läsa om ett helt annat förfarande. Visserligen gömd under en matta men i den versionen går mattan enkelt att ta bort och sedan kan vi öppna en panel med bara händerna. Vi antar att det är instruktioner för en tidigare variant av dörren som inte längre används.