Telia går ut med att de kommer att börja med en meddelandetjänst för företag som bygger på Googles RBM. RBM står för RCS Business Messaging och bygger på teknikstandarden RCS (Rich Communication Services).
Tjänsten innebär att företag kan kommunicera med sina kunder på ett mer interaktivt tillvägagångssätt än vad vi är vana vid.
Det kommer gå att ha olik färg, form, videos, bildspel, interaktiva bilder och chatt direkt i meddelandet. Det kan mer liknas vid hur upplevelsen av en dedikerad app för företaget kan se ut, fast direkt i meddelandet. Presentkort, biljetter och support kan nu ske direkt i meddelandeappen.
Med RBM skapas ett högre engagemang direkt med slutkunden och en bättre användarupplevelse som kan liknas vid den man får i en mobilapp, men som görs direkt i meddelandeflödet utan separat inloggning. Dialoghistoriken finns tillgänglig för att återknyta kontakten med kunden och bygga en stark, lojal relation mellan kund och leverantör, berättar Niclas Bergman, affärsansvarig för större företagskunder på Telia.
Funktionen kommer vara tillgänglig för alla Androidtelefoner med operativsystem 5.0 eller senare. iPhone-användare får antingen ladda ner Googles meddelandetjänst eller nöja sig med att få en länk till en sida där de kan få samma upplevelse. Detta efter att Apple VD varit tydlig med att han inte anser att Apple bör implementera den öppna standarden RCS som tjänsten baseras på.
Pressmeddelande: Telia