Tesla öppnade idag upp sina laddare för övriga elbilar. Men det gäller endast några utvalda.
Målbilden är att alla laddare jorden runt skall öppnas upp för alla elbilar. Först ut var Norge och Nederländerna. Idag var det alltså dags för Sverige.
Men även om laddarna är öppnade så har inte appen anpassats fullt ut. Det vi måste göra för att kunna ladda som svensk i Sverige är att skapa ett konto i Tesla-appen. Därefter måste vi gå in och skriva in vår adress och telefonnummer samt lägga in ett betalkort. Därefter får vi upp valet att ladda med andra bilar än Tesla i appen.
Priset att ladda är skyhögt och tangerar Ionity-priser utan avtal. Just nu 7,6 kr per kWh. Priserna varierar dock lite beroende på tid och plats. Det kan kosta upp till 10 kr extra per minut om du står kvar efter att bilen är fulladdad.
Billigare med abonnemang
Genom att betala 129 kronor per månad minskar kostnaden med 2 kr per kWh. Medlemskapet har ingen bindningstid. För att inte missbruka det hela får vi endast ladda 5 gånger per dag på en Supercharger-station.
Så mycket kostar Tesla jämfört med andra laddoperatörer
Vi tar med operatörer som har framförallt 150 kW-laddare eller bättre.
- Tesla: Ca 7,6 kr / kWh (Ca 5,6 kr /kWh med abonnemang som kostar 129 kr per mån. Ingen bindningstid) (Priset gäller Tesla Ystad 15.30 den 18 maj 2022)
- Ionity: 8,7 kr / kWh (Ca 3,3 kr / kWh med abonnemang som kostar mellan 150 – 200 kr per mån beroende på bilmodell. 12 mån bindning)
- Circle K: 6,29 kr / kWh
- OKQ8: 5,99 kr / kWh
- Eon+Clever: 5,25 kr / kWh
Övriga länder att öppna upp idag är Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike.
Läs också vår artikel om hur du laddar hos Tesla om du inte har Tesla eller se videon.