Volkswagen E-Golf är först ut när vi på Teknikveckan börjar recensera bilar. Att det är en elbil är ingen slump, det är ju där framtidstekniken finns och det är där vi vill vara.
Elbilar är komplicerade ting, inte tekniskt – det fanns elbilar redan innan vi började bränna fossila ämnen – utan det faktum att vi människor måste tänka annorlunda. Nu efter en 100-årig paus börjar infrastrukturen byggas ut på riktigt men det är fortfarande inte helt okomplicerat att äga en.
Kan du ladda över natten är det onekligen en fördel men undertecknad måste förlita sig på publika laddstationer. Batteriet i andra generationens E-Golf ligger på 35,8 kilowattimmar vilket ger mellan 15- och 20 mils räckvidd beroende på väder och vind. I marknadsföringen heter det 300 km men det är enligt en teoretisk körcykel vid namn NEDC (231 enligt den nyare WLTP). I den ännu mer pålitliga Esse-fryser-fötterna-av-sig-cykeln kunde jag få ut 16 mil genom att stänga av aircondition och köra i max 100 km/timmen.
E-Golf kan snabbladdas via CCS-laddare samt semi-snabbladdas via vanlig typ-2-laddare. I bagageluckan finns också en kabel med helt vanlig stick-kontakt men den kan knappt ens underhållsladda. Äger du elbil gör du rätt i att skaffa en egen laddbox.
Typ-2-laddare är det vi ser lite överallt nu för tiden, utanför Mc Donalds, i köpcentrumsparkeringar, på stan, CCS-laddare däremot finns det ofta bara längs motorvägar och ofta i anslutning till utvalda bensinstationer. Det krävs abonnemang hos bolaget som driftar dem och det kan du antingen beställa i förväg eller genom att gå in i mackbutiken.
Ser ut som en vanlig Golf
Något som vi ser som en fördel med E-Golf jämfört med vissa konkurrenter är att bilen ser ut och uppför sig som en Golf. Bortsett från avsaknaden av avgasrör, sjukt snygga LED-lampor i fronten och en interiör som visar el i stället för bensin/diesel är det som vanligt. De förändringar och tillägg som stödjer elen är bara positivt så som att GPS:en skickar upp alla laddstationer i närheten automatiskt när elen börjar minska. Du kan också ställa in om den skall ge sig i från ett artificiellt ljud i låga farter så katten flyttar sig när du kommer och smyger fram i villakvarteren.
Räcker strömmen?
15-20 mil räcker i en hel evighet om du har den som stadsbil och pendlar de klassiska 3 milen till jobbet fram och tillbaka och du sedan kan ladda på natten. Men så fort du skall iväg en längre bit så gäller det att planera stopp längst kända laddstationer. Tanken vad som skulle hända om en stolpe där ute på vischan skulle vara trasig när du kommer dit, eller för den delen upptagen, är bara att lägga ner, händer det så blir du antingen stående eller får ringa bärgaren – varför oroa sig i onödan. Än så länge har det inte hänt oss och man undrar ju var alla andra elbilar är?
Komforten
Här finns en kunskapslucka på redaktionen. Har Golf alltid varit så här härlig att köra? Den ligger närmast klistrad på vägen och gupp, hål och annat på våra tjälskadade vägar känns mer eller mindre ingenting. Det i kombination med avsaknad av förbränningsmotor gör att vi infinner oss i en inre harmoni och vi märker hur vi kan köra lite väl sakta ibland med stressade och arga bilister bakom oss. Men det kan de ha för att de förpestar planeten.
Tekniken
Golf har fått sig en rejäl skärm på 9,2 tum i mittkonsollen och minimalt med knappar. Skärmen kan inte användas med vantar men däremot finns det möjlighet att använda gester för att byta låt fram och tillbaka. Dessa fungerade dock bara hjälpligt. Ratten har dock alla kontroller som behövs.
Instrumenten för föraren är helt digitala och navigation dyker upp där också.
Vi kan stänga av och sätta på det artificiella ljudet, vi kan byta mellan standard, EKO och EKO+ för eldriften. Det sistnämnda stryper motorprestandan rejält, stänger av aircondition och vill helst inte att vi kör mer än 95 kilometer i timmen. Om ingen sitter bältad i passagerarsätet så kommer den endast ha igång klimatzonen för föraren – detta gäller oavsett EKO-inställning.
En funktion som vi inte förstår är standard i alla bilar är automatisk parkeringsbroms. Om du sitter bältad i förarsätet (vilket bör bara där du faktiskt sitter när du kör) så lägger den automatiskt in parkeringsbromsen när du stannar samt släpper den när du kör iväg.
Du väljer själv via växelspaken om bilen skall generera ström tillbaka till batteriet när du släpper gasen. Har du det valet så motorbromsar du rätt kraftigt. Bra i stan men mindre bra på motorväg.
Pris
Priset börjar på 428 900 kronor vilket är närmare 200 000 kronor mer än en lågspecad Golf. Här får du dock betydligt mer utrustning. När vi konfigurerade bilen enligt egna behov så landade summan på runt 460 000. Med andra ord hamnar den här mellanklassbilen även i en mellanklass när det kommer till el. Vi behöver inte skrapa ihop en miljon men samtidigt så får vi långt mer än en bil som bara tar oss från A till B.
Specifikationer
- Effekt elmotor: 136 hk (100 kW)
- Tankvolym: Nominell kapacitet, 35,8 kWh
- Max vridmoment: 290 Nm
- Acceleration 9,6 s (0-100 km/h)
- 150 km/h
- 12,7 kWh per 100 km
- Framhjulsdrift
- Bagageutrymme i volym 341 liter (uppfällt säte) / 1 231 liter (nedfällt säte)
- Bagageutrymme: 83,9 cm (uppfällt säte) / 155,8 cm (nedfällt säte)
- Axelavstånd: 2 629 mm. Spårvidd fram/bak: 1 549 / 1 521 mm
- Vikt: Totalvikt 2020 kg, Tjänstevikt 1615 kg
- Garanti: 8 år eller 160 000 km
- Räckvidd: NEDC 300 km, WLTP 231 km, ESSE 160-180 km
Exempel på tillval
Pluspaket – 4 900 kr
- Parkeringssensorer fram och bak
- Ytterbackspeglar, elinställbara uppvärmbara
- Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
Förarassistanspaket – 11 900 kr
- Lane Assist (filhållningsassistent), Light Assist (helljusassistent) och Sign Assist (vägmärkesidentifiering)
- Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
- Park Assist inklusive parkeringssensorer fram och bak
- Ytterbackspeglar, elinställbara och uppvärmbara
- Blind Spot Sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält)
inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats)
Övrigt
- LED-bakljus med flytande blinkers, 3 900 kr
- Digital instrumentering, Active Info Display, 4 700 kr
- Vindruta, uppvärmbar utan synliga trådar, 1 900 kr