Samhälle

Barninfluencer spred porr och gambling-annonser

Genom dolda och bedrägliga annonser

Genom direkt bedrägliga och även dolda klickbara annonser spred barninfluensern annonser för sexsajter, sexspel, kasino-sajter och bitcoin-bedrägerier.

När influencern Pontus Rasmusson drog igång sin nya webbplats i slutet av förra året fanns det flera saker att anmärka på. Dels påstod Rasmusson att han hade ett samarbete med Barncancerfonden. Ett samarbete som Barncancerfonden förnekar. Vidare fanns det bedräglig reklam i form av annonser som såg ut som att våra datorer var drabbade av skadeprogram. Även annonser för rena bitcoin-bedrägerier dök upp då och då.

Falsk antivirus-varning hos Pontus Rasmusson

Nu visar det sig att det fanns betydligt värre annonser än så. Särskilt från ett barnperspektiv – den målgruppen Pontus Rasmusson riktar sig till. Mellan den 26 och 30 december kunde vi hitta minst fyra annonser som tog oss till sexuellt innehåll i form av porrspel, sexdejting samt en bedräglig sida med en falsk deepfake-video föreställande en känd skådespelerska.

Annonserna som tog oss till sajter med sexuellt innehåll bestod av ett osynligt lager. Det gick alltså att högst omedvetet hamna på dessa sajter utan att trycka på en synlig annons – eller genom att försöka trycka bort en synlig annons.

Det fanns också flera annonser som inte var bedrägliga i sig. Exempel på sådana var Bet 365 och Leo Vegas – internetkasinon med en åldersgräns på 18 år. Vidare fanns en hel del annonser för antivirusprogram och ironiskt nog annonsblockerare. Du ser flera av dessa i galleriet längst ner i denna artikel.

Notera att det inte är Pontus Rasmusson som har valt ut annonserna. Det är inte heller bolagen själva som har valt att annonsera på Rasmussons webbplats. Däremot ser det ut som att Pontus Rasmusson lyckats hitta ett riktigt svart hål av oseriösa affiliatemarknadsförare.

Den 27 december svarar Pontus Rasmusson Svenska Dagbladet att hans affiliatenätverk har godkänt dem. Men han vill inte svara på vilka nätverk han jobbar med utan “kör med lite olika”. Vidare säger han:

”Jag väljer alltså inte själv vilka företag och annonsörer som visas – precis som i en Youtubevideo så kan jag inte styra det. Om det har brustit någonstans så ska jag dock självklart ta det med dem direkt.”

Det dröjde sedan två till tre dagar innan annonserna försvann från sajten.

Liknelsen med Youtube håller dock inte ur ett tekniskt perspektiv. På Youtube är det Google som väljer vilka som kan annonsera. Pontus Rasmusson har självmant valt att lägga in annonsscript från oseriösa annonsnätverk. Youtube visar inte heller annonser på material som är riktat till minderåriga.

Pontus Rasmusson har sedan tidigare blivit avstängd från Youtube på grund av sexualiserat innehåll riktat till barn. Därför har han satsat på både egna kanaler i form av nya webbplatsen, Patreon och nu senast Rumble – en plattform känd för att vara favorittillhåll för den amerikanska extremhögern.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!