El-fordon

Branschen lovar enklare elbilsladdning

Tveksamt

En rad laddoperatörer har i dagarna slutit en överenskommelse om att det skall bli lättare att ladda. Det skall framförallt alltid gå att betala med betal- och kreditkort.

  1. Ungefär 65 procent av snabbladdningsstationerna omfattas av överenskommelsen. I kort går det ut på att alla skall kunna ladda utan att först teckna ett avtal samt att det skall gå att betala med betal- eller kreditkort.
  2. Det måste vara tydligt vad det kostar att ladda
  3. Priset skall som “huvudregel” anges per kWh och inte minutavgift. Däremot går det bra att minuttaxa tillkommer för att minimera risker för köbildning och optimera laddning. Detta ser ut att vara en omskrivning för att det kan bli dyrt att ladda mer än 80% eller stå mer än 30-45 minuter.

Incharge-laddare på Gotland utanför ICA Hemse På Gotland är det framförallt minuttaxa på Vattenfalls Incharge-laddare. Detta är inte förbjudet men det uppmuntras verkligen inte i nya överenskommelsen.

Företagen som är med i överenskommelsen

  • Circle K
  • E.ON
  • Gävle Energi
  • Göteborg Energi
  • Ionity
  • Mer
  • Mälarenergi
  • OKQ8 (Erbjuder kortbetalning)
  • Preem
  • Fortum Recharge
  • ST1
  • Vattenfall InCharge
  • Pay & Charge (Erbjuder kortbetalning)

Notera att överenskommelsen det gäller så kallade snabbladdare i form av DC-laddare på minst 50 kW. Långsammare AC-laddare som oftast laddar med 11 kW (Finns även 22 kW och snabbare men bilarna sätter oftast begränsningen vid 11 kW) eller lägre omfattas inte.

OKQ8 laddapp

Genom att försöka få bort apparna inför man en norm som riskerar att göra det ännu krångligare.

Låter bättre än vad det är

Att kunna blippa sitt betal- eller kreditkort och sedan bara börja ladda är naturligtvis något som underlättar för många elbilsförare. Särskilt de som hyr en elbil över sommaren och plötsligt befinner sig vid en slumpmässigt utvald laddstation. Men bortsett från OKQ8 och Preem så finns det inte kortläsare på laddstationerna och av allt att döma så kommer det inte komma heller.

Lösningen är att sätta upp en QR-kod på övriga stolpar. Där får sedan den som skall ladda scanna av koden med sin mobiltelefon och sedan stå och slå in sitt kreditkortsnummer varje gång. Det är betydligt osmidigare än att bara ladda hem de 2-3 appar som behövs för att komma åt nästan hela svenska laddnätverket.

En Volkswagen ID.4 står och laddar på Ionity hos Circle K Kristianstad

Lösningen med QR-koder var något som Ionity jobbade med innan de tog fram sin nya app. En riktigt nödlösning som visade hur otroligt dålig upplevelse det kan vara att ladda. Litet och pillrigt gränssnitt och otydliga instruktioner.

Utöver det osmidiga att dunka in sina kortuppgifter varje gång så öppnar man även upp för missbruk där vem som helst kan klistra över QR-koden med sin egna och därmed lura människor att lämna ut sina kortuppgifter till bedragare.

Nu kommer inte apparna försvinna och vi antar att de fortfarande kommer vara norm. Särskilt med tanke på att marknaden håller på att konsolideras och inte så många appar behövs.

Audi Etron laddar vid Ionity Värnamo

I nära framtid behövs vare sig appar eller QR-koder

På en välfungerande marknad kommer det ofta smidiga konsumentvänliga lösningar. Redan nu börjar både bilar och laddstationer stödja Plug & Charge. Denna standard gör att bilar kan kommunicera sina betaluppgifter direkt med laddstationen och därmed räcker det att koppla in laddaren i bilen. Betalning sker sedan med det kort som är kopplat till bilen. Ungefär som Tesla fungerar idag.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!