El-fordon

Därför behöver du inte så många laddappar till din elbil

Krångla inte till det

Att köra elbil blir allt vanligare. Ofta laddar vi hemma men skall vi ut på långtur så gäller det att kunna stanna och ladda längst vägen. Det kan både vara komplicerat och väldigt lätt – lite beroende på hur du är som människa.

En Audi Etron står och laddar på

Det svåra sättet

Komplicerat är det om du bara slänger dig i bilen och kör ut på vägen och endast funderar över laddning när bilen varnar att batteriet snart när tomt. Då kan du lätt bli stående vid en laddare i mitten av ingenstans, jonglerandes med QR-koder, appar, inloggningar, epost-bekräftelse, inskrivandet av betal- eller kreditkortsnummer och svettpärlor i pannan.

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland

Det lätta sättet

Enkelt är det om du tar dig 5 minuter innan du ger dig av och planerar var du skall stanna och ladda – samt hur du skall betala för det.

  1. Använd Chargefinder för att hitta enskilda laddare eller A Better Route Planner för att skapa en rutt med flera laddstopp. Tänk på att gå till filtret först och ta bort alla långsamma AC-laddare om du använder Chargefinder. Båda finns som webbsida och appar. Båda är internationella tjänster men roligt nog svenskutvecklade.
  2. Ladda hem en app som fungerar med den eller de laddstolpar som du skall ladda på. Lägg in ditt betal- eller kreditkort.
  3. Kör till din destination. Aktivera laddstationen med appen. Avnjut ditt stressfria kaffe eller picknick medans du väntar på att bilen skall bli fulladdad – eller så mycket du nu behöver ladda. Behöver du sysselsätta dig något mer så rekommenderar vi vår artikel om 7 vanliga frågor och svar om elbilsladdning.

Hur många laddappar finns?

Det finns idag 18 laddnätverk om vi räknar med alla bolag som har snabbladdare på 50 kW eller mer. Vi tar alltså inte med alla AC-laddare som finns i varenda hörn. Detta då de flesta bilar bara kan ladda med 11 kW som mest från dessa. AC-laddare är gjorda för att bilen skall stå över natten och ladda eller medans du shoppar loss i ett par timmar.

Det kan tyckas vara en djungel med så många leverantörer och det är det delvis också. Vissa av dem är lokala förmågor som bara finns inom ett begränsat geografiskt område. En leverantör har till exempel endast två laddare i hela landet. I slutet av denna artikeln berättar vi om dem alla.

Vi börjar dock med att avslöja en liten hemlighet. Du behöver inte ladda hem alla appar. I huvudsak räcker det med tre appar för att täcka merparten av alla laddare i Sverige och även Skandinavien.

Dessvärre är det skralt om laddare norr om Östersund. Den här artikeln fokuserar på de laddare som faktiskt finns. I en kommande artikel skall vi ta en titt på den misär som snabbladdning i Norrlands inland är.

Varför appar och inte taggar när du laddar din elbil?

Det finns fortfarande de som erbjuder taggar eller kort men det håller delvis på att försvinna. Det är för många inte längre hållbart att skicka ut och hantera taggar när massorna byter till elbil i rasande fart. En leverantör skickar fortfarande ut taggar automatiskt till alla som ansluter sig och det är Mer. Några andra får du beställa i från om det går och i något fall kostar det till och med en liten slant.

Varför inte betala direkt med betal- eller kreditkort?

Hos flera laddoperatörer går det numera att betala med kort direkt på terminalen. En av dem är OKQ8. Det är dock oftast lite dyrare priser om vi betalar direkt med kort i stället för app.

De tre laddapparna du behöver är EasyPark, OKQ8 och Mer

En förklaring till att 18 laddnätverk delvis kan konsolideras till endast tre appar är att ett par använder samma bakomliggande plattform. Flera andra har å sin sida ett samarbete med en parkeringsapp. I Eons fall faller man in i båda kategorierna.

1. Eon, OKQ8 och Virta har samma bakomliggande system

OKQ8, Virta och Eon (de sistnämnda är uppdelat mellan Eon och Eon+Clever) använder samma bakomliggande plattform. Det hanteras av Virta. Oavsett vilken app du använder från dessa bolag visas allas laddstationer och samma individuella pris.

Alla OKQ8/Virta/Eon-laddarna

Hela nordens kombinerade OKQ8-, Virta- och Eon-laddnätverk. Notera att i Stockholm, Göteborg, Malmö med flera städer finns det så många laddare att vi måste zomma in på respektive stad för att se alla.

Anledningen att vi väljer OKQ8 i stället för Eon och Virta är att de två sistnämnda drar ett par hundralappar från kortet vid registrering. Denna används sedan när du laddar men varför krångla till det?

Audi Etron står och laddar på Virta-laddare utanför Coop Karlshamn

Hos Karlshamns Energis laddare utanför Coop i Karlshamn till hör Virta. Då går det att ladda med OKQ8-, Virta-, eller Eon-appen. Men du behöver bara en av dem installerade.

Till skillnad mot Eon och Virta erbjuder inte OKQ8 några taggar. Vill du ha en sådan är det alltså en av de andra två som du skall registrera dig hos.

Tänk på att inte använda dessa appar till Ionity och småländska Park & Charge. Deras laddare syns men men då blir det mycket dyrare än att använda de tjänsterna direkt.

2. Parkera med EasyPark

EasyPark är en riktig godbit i laddsammanhanget. I normala fall känner vi EasyPark som den primära appen för att hitta och betala parkeringar. De hanterar dock även elbilsladdning med bravur. Detta genom att ha samarbete med bland andra Vattenfalls Incharge och Fortum Recharge. Två jättar med många laddare runt om i landet.

Två Audi Etron och en Tesla Model S står laddar på Incharge i Hemse

Vi kan starta laddningen hos Vattenfalls Incharge-laddare med hjälp av EasyPark-appen. Om vi kommer åt södra Gotlands enda DC-laddare i sommar är dock en annan historia.

Sedan är man tjenis med Eways som bland annat har laddare i Jämtland och en i Piteå. Slutligen dyker även Eons laddare upp även i EasyPark.

Alla EasyPark-laddarna

Alla laddare som vi just nu hittar via EasyPark-appen. Notera att i Stockholm och Malmö finns det så många laddare att vi måste zomma in på respektive stad för att se alla.

Notera att om vi endast väljer EasyPark i Chargefinders filter syns endast två laddare. Därför måste vi trycka i Eways, Incharge och Recharge samt EasyPark själva för att se hela EasyParks utbud.

3. Mer ger mer, mycket mer

Mer är Sveriges största laddnätverk. Det är visserligen nästan uteslutande 50 kW-laddare så det är inte ett nätverk vi prioriterar. De har dock en finurlig prismodell där vi kan betala en fast avgift på 399 kronor per månad och sedan ladda upp till 450 kWh – även det per månad. All laddning över 450 kWh är sedan rabatterat ner till 4,40 kr per kWh. Utan månadskostnad är priset 5 kr per kWh.

Alla Mer-laddarna i landet

Mer är Sveriges största laddnätverk. Men det består framförallt av 50 kW-laddare. Dessa kommer inom kort även dyka upp i EasyPark-appen.

Mer har emellertid inlett ett samarbete med EasyPark och deras laddare kommer även de finnas i EasyPark-appen inom några månader.

Laddnätverken vi går miste om

Nu till frågan vilka laddare vi går miste om genom att inte har fler appar.

Det finns några mindre lokala leverantörer. De kan du läsa mer om här under. Särskilt om du bor i Mälardalen, Göteborg-området och på Orust. Även i södra Jönköpings län finns det en lokal spelare. Nog om dem.

Volkswagen ID.4 laddar ihop med andra ID.4:or

Ionity erbjuder laddare med minst 150 kW. Men betalar vi inte en månadskostnad till dem är det mycket dyrt att ladda där.

De två hyfsat stora snabbladdarnätverken med laddare på 150 – 300 kW som vi inte nämnt är Ionity och Circle K. Ionity är lite speciellt då det kräver månadskostnad för att bli lönsamt – annars kostar det 8,70 kr per kWh. Kör du mycket mellan våra större svenska städer så är det Ionity du kan satsa på. Det ingår dessutom ett års gratis månadskostnad hos flera biltillverkare.

En Aiways U5 laddar långsamt. Endast 28 kW.

Circle K bygger ut sitt laddnätverk i snabb takt med laddare på 150 kW eller mer. Men det kostar över 6 kr per Kwh vilket gör dem till ett av de dyraste laddnätverken.

Circle K har en aggressiv utbyggnadstakt och det ploppar upp nya laddare hela tiden. Precis som med Ionity handlar det framförallt om att kunna ladda snabbt medan du köper en kaffe och går på toa (helst i omvänd ordning). Men OKQ8 eller Eons 150 kW-laddare är billigare att använda och finns ofta inom samma geografiska område.

Ionity-laddare i bakgrunden av bensin- och dieselpumparna på Circle K Kristianstad

Ionity-laddare i bakgrunden av bensin- och dieselpumparna på Circle K Kristianstad.

Notera att Circle K har samarbete med Ionity och flera av Ionitys laddare återfinns hos just Circle K. När så är fallet är det Ionity du laddar hos och du skall alltså inte använda Circle K-appen i de fallen. Detta gäller både Värnamo och Mantorp där de mest använda Ionity-laddarna mellan Malmö och Stockholm ligger.

Varför finns det inte en endaste app för alla elbilsladdare?

Det gör det faktiskt. Plugsurfing är den mest kända. Den täcker i princip alla laddare. Men här finns inga samarbetsavtal utan Plugsurfing lägger på ett påslag. Stundtals kan det vara rätt rejält. Ibland rör det sig om någon krona. Ibland är det dubbelt så dyrt och vi har även sett priser som är 10 gånger så höga. 5 euro i stället för 5 kronor per kWh. Huruvida det var ett valutafel eller om vi verkligen hade fått betala närmare 52 kr per kWh försökte vi aldrig ta reda på.

Sveriges samtliga leverantörer av snabbladdare till elbilar

18 stycken laddleverantörer var det ja. Vi räknar inte med Tesla i detta då de inte öppnat upp sina laddare för övriga bilar ännu. Vi börjar med småpluttarna.

Dessa leverantörer erbjuder ofta lösningar till bostadsrättsföreningar, parkeringsbolag, företag med publika laddare med flera som har långsamladdande AC-laddare. Men ibland har de också några DC-laddare på 50 kW eller mer och därmed kvalificerar de på att vara med på listan.

Lokala laddbolag

Mälardalen – EvCore

Totalt 7 stycken 50 kW-laddare hos Mälardalen Energi i Västerås, Hallstahammar, Arboga, Köping och Arboga samt en 180 kWh-laddare i Karlstad

  • Betala via: EvCore-appen
  • Pris: 3,60 kr / kWh för 50 kW-laddarna & 4 kr / kWh för 180 kWh-laddaren.

Orust – DEFA Cloudcharge

Hänger du mycket på Orust så skall du ladd hem Cloudcharge. Även den appen är fokuserar på långsammare AC-laddare men har fem stycken platser med 50 kW-laddare på Orust.

  • Betala via: DEFA Cloudcharge
  • Pris:  8 kr eller 9 kr per kWh.

Djupaste småland – Park & Charge

I Småländska Vetlanda, Tranås och Tråved finns det en varsin 50 kW-laddare där du betalar via tjänsten Park & Charge.

  • Betala via: Scanna QR-koden för att komma till en webbsida. Du kan också förregistera dig och få hem ett laddkort. Det kostar 100 kr.
  • Pris: 3 kr per kWh.

Dinners Arboga och Mariestad – Allego

Med endast två laddare i Sverige samt ett gäng i Danmark så är Allego ingen stor spelare. Laddarna finns vid Dinners-resturangerna i Arboga respektive Mariestad.

  • Betala via: Appen Smoov eller betala med bank- och kreditkort direkt på laddaren.
  • Pris: 5,50 kr per kWh plus 3 kronor i startkostnad.

Borås – ChargeNode

Utanför Ica City Knalleland finns ChargeNodes enda DC-laddstation. Två stycken laddare på 150 kW.

  • Betala via: ChargeNode-appen.
  • Pris: Okänd.

Gislaved Handelsområde, Tanum Köpcenter och Coop Härnösand– EasyPark

EasyPark har som känt syftet att samla så många olika laddföretags laddare i en och samma app. Men det finns några laddare som endast använder EasyPark och de återfinns i Gislaved, Tanum och Härnösand.

  • Betala via: EasyPark
  • Kostnad: Gislaved Handelsområde 9 kr per kWh, Tanum Köpcenter 4,95 kr per kWh.

Syd-sydöst om Östersund + Piteå – Eways med EasyPark

Det lokala kraftbolaget Fyrfasen energi har ett gäng 50 kW-laddare syd-sydöst om Östersund. Vidare finns det en laddare i parkeringshuset Svane i Lund samt utanför Pite Energi Huvudkontor i Piteå.

  • Betala via: EasyPark eller beställ laddkort från Eways i förväg.
  • Pris: I Jämtland kostar det 5 kr per kWh och i Piteå är inte priserna kända förutom om du betalar med Swish där det kostar 150 kr per laddning oavsett hur länge du laddar. I Lund ingår det i parkeringsavgiften.

Göteborg – Göteborgs Energi

Klart att Göteborgarna skall ha sin alldeles egna lösning. Här är det Göteborgs Energi som både står för laddare och app. En app som för övrigt har 1 av 5 i betyg. Det finns 14 stycken 50 kW-stationer fördelat mellan Frölunda Torg i söder och Angered Centrum i norr. Ytterligare en laddare med en effekt på 175 kW finns på Falutorg. Fördelen med Göteborgs Energis egna lösning är att den är förhållandevis billig per kWh.

  • Betala via: Ladda din elbil
  • Pris: 3,50 kr per kWh oavsett hastighet

Primärt längs lands- och motorvägar

Eon samt “Eon med Clever”

Eons laddnätverk är uppdelade i två helt olika laddnätverk. Det enda driftas av Clever för Eon Europa och det andra som bara heter Eon driftas av svenska Eon. Fokus på de båda ligger längs de stora motorvägarna i södra Sverige.

Eon med Clever finns 11 platser med rikligt med snabbladdare i form av 175 kW på vissa ställen och 300 kW på vissa ställen. Kör du mellan de tre stora städerna så klarar du dig enbart på dessa.

Eons övriga laddnätverk är enbart 50 kW-laddare och finns typiskt utanför snabbmatsställen och liknande längs motorvägarna. I Malmö och Stockholm finns också ett par laddare inne i stan.

  • Betala via: Eon-appen, OKQ8-appen eller Virta-appen. Går också att betala med betal- och kreditkort men då är det dyrare.
  • Pris: 5,25 kr per kWh.

OKQ8

OKQ8 har en aggressiv utbyggnadsplan och siktar på hela 300 laddpunkter med totalt 800 laddare till år 2026. Men nu är det april 2022 och det betyder att det finns laddplatser på 5 ställen. Detta är Trelleborg, Kungsbacka, Husqvarna, Örebro och Upplands-Väsby. På varje ställe finns det mellan fyra och åtta laddare och alla levererar 150 kW. OKQ8 är några av de få som erbjuder möjligheten att betala med betal- eller kreditkort.

  • Betala via: OKQ8 Elbilsladdning-appen, Eon-appen, Vira-appen eller betalkort.
  • Pris: 5,99 kr per kWh. Låt dig inte luras av att det står att det ofta är billigare om du loggar in. Det är det för närvarande inte.

Circle K

Precis som med OKQ8 bygger Circle K ut sitt egna laddnätverk i rasande takt. När du läst klart den här artikeln lär de fått ut ännu en. När detta skrivs finns det på tre platser i Malmö-området, Helsingborg, fem platser i Göteborgsområdet, sex platser mellan Stockholm och Göteborg samt Örebro, Linköping och Jönköping. Kostnaden är något i det högsta lagret och

  • Betala via: Circle K Charge-appen
  • Pris: 6,25 kr per kWh.

Ionity

Ionity finns strategiskt utsatt längst motorvägarna i hela södra Sverige samt från Uppsala till Sundsvall. Dessutom har man placerat en i Ytterån, Krokum, i Jämtland längs E14 från Trondheim.

Ionity har bara 150 kW-laddare eller snabbare. Att ladda på Ionity är mycket dyrt om du inte har ett månadsabonnemang. Kostnaden är då 8,70 kr per kWh. Ett månadsabonnemang kostar 190 kr och har ett års bindningstid. Då kostar det 3,50 kr per kWh. Det lönar sig med ett abonnemang om du laddar minst 440 kWh per år. Vilket är ungefär en tur och retur-resa mellan Malmö och Stockholm.

I de flesta bilar ingår det någon form av Ionity-abonnemang kostnadsfritt första året. Därefter finns det varianter där månadskostnaden är runt 200 kr per månad och priset att ladda mellan 3 kr och 3,5 kr per kWh.

Laddare längs vägar och även inne i städerna

Virta

Virta står bakom lösningen för laddning för en rad fristående laddare. Exempelvis hos bilhandeln i flera orter är det Virta-appen som kickar igång laddarna. Kluster i mellan Värnen och Vättern, Gävle och Falund samt lite spridda skurar runt om landet. Laddhastigheten varierar mellan 25 watt upp till 100 watt.

  • Betala via: Eon-appen, OKQ8-appen eller Virta-appen. Beställ tagg via Virta eller Eon.
  • Pris: Olika beroende på vem som äger laddaren.

Mer

Mer är fd Bee som är fd svenska Clever. Detta är Sveriges största laddnätverk och om man någonsin är i någon avkrok och skall få tag på en laddare är det nog Mer man stöter på. Till absolut största delen gamla trötta 50 kW-laddare och oftast bara en CCS-laddare per station. Ett gäng 100 kW-laddare finns längs väg 70 norr och söder om Falun.

Mer är unika genom att de har ett abonnemang med en fast månadskostnad och sedan får vi ladda en viss mängd varje månad. Månadskostnaden är för närvarande 399 kronor och då får vi ladda som mest 450 kWh. Överstiger vi det är kostnaden 4,40 kr per kWh. Om du exempelvis bor på ett sådant sätt så att du inte kan ladda hemma är detta abonnemang mycket förmånligt. Faktum är att om du laddar runt 450 kWh varje månad är det betydligt billigare än att ladda hemma – 0,8 kr per kWh.

  • Betala via: Mer-appen eller använd taggen som skickas hem automatiskt när du ansluter dig.
  • Pris: 5 kr per kWh eller en fast månadskostnad på 399 kr per månad (max x450 kWh per månad)

InCharge

Vattenfalls laddlösning heter InCharge och kompletterar Mer. Om inte Mer finns lär du hitta InCharge.  Nästan bara uteslutande 50 kW-laddare men man jobbar med att uppgradera dem.

  • Betala via: InCharge-appen eller EasyPark-appen
  • Pris: Varierar beroende på laddplats. På bland annat Gotland är det minutpris i stället för kWh-pris.

McDonalds / Recharge

Fortums laddnätverk följer dig var än du vill äta billig hamburgare. I alla fall om du gör det på McDonalds. En salig blandning av 50 kW-laddare och 150+ kW-laddare. Fokus är som så ofta i laddsammanhang är det starkt fokus på södra Sverige. Det är Recharge som skall drifta Ikeas framtida laddare.

  • Betala via: Recharge-appen, Easypark-appen
  • Pris: 5,5 kr per kWh för 50 kW-laddning och 6 kr per kWh för 150+ kw-laddare. Kan finnas varierande priser på vissa ställen.

Lidl

På Lidl runtomkring i Sverige finns det möjlighet att ladda när du handlar. Det kostar för närvarande inget men med tanke på folk har en tendens att missbruka saker som är gratis så lär det inte vara så för evigt. Det är primärt fokuserat på Lidl-butiker i södra Sverige med Halmstad och Ljungby som de två närmast kontinenten. I mellersta Sverige finns det endast en i Sundsvall och i norra Sverige finns det en laddare i Boden respektive Luleå. Totalt finns det laddare i ungefär 25 butiker.

  • Starta laddaren: Bara stoppa i laddaren och tryck start på laddstationens skärm.
  • Pris: Kostnadsfritt (än så länge).

Tesla

Tesla kommer att öppna upp sitt laddnätverk för alla elbilar. Detta har skett i Norge men inte i Sverige ännu och därför finns det inte så mycket mer att orda om. Äger du en Tesla å andra sidan har du redan bra koll på det.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!