Affärer

CDON är unika att inte ta kundansvar vid konkurser

Alla andra gör det

Om en handlare på Cdons marknadsplats går i konkurs gör inte Cdon någonting för att hålla slutkonsumenten skadelös – detta gör dem unik bland marknadsplatser i Sverige.

Det var häromdagen vi kunde rapportera om kunder som via Cdon.se handlat av företaget Xtra Digital Storage inte fått varorna på flera veckor. Detta trots att pengarna eller presentkort dragits. När Xtra Digital Storage sedermera gick i konkurs fick kunderna ett meddelande från Cdon med hänvisning till Konsumentverkets Hallåkonskument om konkurser. Där går informationen i princip ut på att det finns mycket små möjligheter att få tillbaka sina pengar.

När vi frågade Cdons VD Peter Kjellberg om de inte är oroliga att Cdons varumärke kommer bli lidande fick vi samma korta svar.

Hej Peter, CDON hänvisar till Konsumentverkets riktlinjer för när en säljare på marknadsplats går i konkurs.

Detta står i stark kontrast till informationen som Cdon fram tills idag skrev under menyn Tryggt köp.

Ett av våra stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg när du väljer att handla på vår marknadsplats.  Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat. Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar- och vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov.

Så gör övriga marknadsplatser

Cdon tar alltså inget ansvar i händelse av konkurs. Men hur gör konkurrenterna? Vi kontaktade tre av de vanligaste sajterna där tredjepartssäljare kan sälja varor direkt till slutkund. Vi frågade dem vad som händer i samband med eventuell konkurs där kunder betalat men inte fått varan. Eller på annat sätt uppstår problem där kunden blivit lidande på grund av en tredjepartssäljares agerande.

Amazon

(Översatt av Teknikveckan)

“Vanligtvis debiteras inte kunderna fören varan skickas. I det sällsynta fallet att en handlare går i konkurs innan en vara skickats ut men redan betalts, exempelvis om kunden valt att betala via faktura, så kommer vår kundtjänst hjälpa till med att sätta tillbaka pengarna.
På samma sätt kan kunden själv eller med hjälp kundtjänst använda vår “A-Z Guarantee” i händelse av att en vara försvinner på vägen efter att den skickats av en säljare som sedan går i konkurs. Mer information om vår A-Z Guarantee“. – Lukasz Lindell, Head of Corporate Communications Amazon Sweden

Elgiganten

“När en kund handlar från Elgiganten Marketplace sker en reservation på kundens kreditkort. Den reservationen löser vi när kunden får produkten. Om kunden rapporterar att produkten inte har kommit debiteras inte kortet. Om kortet har debiterats och kunden inte tagit emot/felaktig/saknat produkten, krediteras kunden och beloppet återförs till kundens kreditkort. Vi betalar inte ut summan eller ger presentkort, det kommer att återföras till det kort som det betalades med. Betalningen till Elgiganten återbetalas från Elgiganten. Vid konkurs hos leverantören står Elgiganten för betalningen.” – Linnea Cederquist, PR and Communications Manager

Fyndiq

Här är ett aktuellt inlägg som ger vår syn på bl.a. dessa frågor.

Men vi anser att det är otroligt viktigt att man helt ska kunna lita på en marknadsplats om saker och ting går fel. Det är ju ingen förmedlingsverksamhet vi håller på med utan när människor kommer och handlar av oss så kommer det även med ett ansvar. Vi anser att vårt ansvar gentemot kund sträcker sig hela vägen tills dess att kunden har fått sin produkt levererad, och då är det självklart att vi håller våra kunder ansvarslösa om någon av våra handlare/leverantörer skulle vara bedrägliga eller gå i konkurs.

Detta hanterande skadar anseendet för oss övriga marknadsplatser och jag hoppas verkligen att CDON backar i hanterandet kring detta och gör det ändå rätta, att ersätta kunderna fullt ut.” – Fredrik Norberg, Grundare och VD Fyndiq

"Tryggt köp via CDON"

Cdon har ändrat innebörden av Tryggt köp

Vi har åter igen kontaktat Cdon och dess VD Peter Kjellberg och frågat hur det egentligen fungerar med betalningarna mellan kund och handlare via Cdon. Vi hade hoppats få svar varför de betalar ut pengarna till handlaren fast ingen vara skickats. Vi har i dagsläget inte fått något svar. Däremot har Cdon uppdaterat sin sida för Tryggt köp. I stället för löftet om att erbjuda “den bästa köpupplevelsen online” står det nu bland annat:

På vår marknadsplats säljer både CDON och andra företag varor. På respektive produktsida kan du hitta information om vem som är säljare av den aktuella varan. Där kan du även klicka dig vidare för att se mer information om säljaren, såsom bolagsnamn, organisationsnummer och adress”.

Noterbart är också att textenVi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat” även den är borttagen.

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!