Ännu en handlare på CDON har slutat skicka varor och kunder som förlorar pengar som resultat – den här gången slår Cdon i från sig allt ansvar.
Det var för knappa ett år sedan som en stor bedrägerihärva uppdagades på marknadsplatsen Cdon. Kunder som beställt via marknadsplatsen fick ett kuvert med falska förhoppningar om rabatt i stället för sin produkt. Det resulterade i att Cdon, som sägs ignorerat både externa och interna varningar, fick avsätta 20 miljoner för att täcka upp kundernas förluster.
We take our position as the leading Nordic marketplace very seriously and for this reason we will make sure our customers are fully compensated.
Då skrev dåvarande VDn Allan Junge-Jensen följande: “We take our position as the leading Nordic marketplace very seriously and for this reason we will make sure our customers are fully compensated. We want our present and future customers to experience safe shopping at CDON and this event make us even more determined to safeguard the customers and making sure that merchants on CDON’s platform are scrutinized even more closely to adhere to our high-quality standards”
Men nu är det åter dags igen. Den här gången slår dock CDON i från sig allt ansvar. Anledningen är att företaget i fråga – Xstra Digital Solution – inte begått ett bedrägeri på samma sätt utan helt sonika gått i konkurs. Men är det verkligen så enkelt?
När vi fick höra om fallet kontaktade vi CDON. Det är inte ett helt lätt företag att kontakta. Kundtjänst har inga tydliga telefonnummer eller ens någon epost – vi måste skapa konto och logga in för att hantera ett ärende. Pressidan har slutat fungera sedan länge. Däremot står ekonomichefen som presskontakt under Investors relations.
Svar fick vi från nuvarande VD Peter Kjellberg med att man nåtts av informationen om konkursen: “Vi arbetar på att undersöka hur detta har påverkat kunder som köpt av denna handlare. Vi kommer från vår sida att gå igenom varje kundärende individuellt för att se hur Xtra Digital Storage hanterat leveranser och återkoppling i sina kundärende, både innan och efter konkursen. Varje kund kommer att få individuell återkoppling på sitt specifika kundärende.“.
Den 2 november får de som tipsat oss om detta identiska svar i från Cdon. Där hänvisar bolaget kort och gott till Konsumentverkets sajt. Där är sammanfattningen är att du har små möjligheter att få tillbaka några pengar när ett bolag gått i konkurs. Samt att presentkort och tillgodokvitton inte längre fungerar.
Vi frågar då Peter Kjellberg om de inte är oroliga att detta bemötandet skall påverka Cdons varumärke negativt?
Svaret vi får är identiskt med det som de drabbade kunderna får:
Hej Peter, CDON hänvisar till Konsumentverkets riktlinjer för när en säljare på marknadsplats går i konkurs – hallakonsument.se. Mvh, Peter”
Cdons stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online
I menyn lyfter CDON fram en sida som tituleras Tryggt köp. Där kan vi läsa följande “Ett av våra stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg när du väljer att handla på vår marknadsplats. Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat. Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar- och vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov.”
Sällan har vi sett sådan diskrepans mellan löften och verklighet. En av de drabbade kunderna skickade in tidslinje över ett av sina köp via från Xtra Digital Storage via CDON.
- 23 sept: Kunden gör beställning via cdon.se
- 23 sept: Säljaren bokar en transport, och därmed skapas det en faktura, vilket också gör att kundens presentkort brinner inne.
- 5 okt: Xtra Digital Storage försätts i konkurs av Nederländsk domstol utan kundens vetskap.
- 6 okt: Kontakt tas via cdon.se formulär. CDON ber kunden vänta 2 arbetsdagar, för att se om företaget då återkommit.
- 10 okt: Cdon återkommer, och ber konsumenten åter om att avvakta.
- 11 okt: Kunden kontaktar Cdon och vill häva affären. Cdon ber kunden att avvakta åter igen.
- 12 okt: Cdon ber kunden om att avakta igen.
- 14 okt: Cdon ber kunden om att avakta igen.
- 2 nov: Cdon meddelar kunden att Xstra Digital Storage i Nederländerna har gått i konkurs och hänvisar till konsumentverkets information om konkurser.
Vi kan alltså konstatera att det inte bara rörde sig om en konkurs. Xstra Digital Storage verkar en tid innan konkursen använt samma förfarande som det svenska bedrägeriet – att skapa en förändelse och därmed dras pengar automatiskt från eventuellt fakturatjänst. Eller i detta fallet presentkort som brinner inne. Presentkort som kunde används hos andra handlare hos Cdon.
Så gör andra marknadsplatser
Närmsta konkurrent inom marknadsplatser torde vara Amazon. M3 har frågat Amazon hur de gör i liknande fall. Svaret är kort och gott att Amazons garanti går in och gör kunden förlustfri.
Uppdaterat 2022-11-16: Vi har frågat tre andra marknadsplatser om hur de skulle agerat i liknande fall.