När Xbox Series X och Playstation 5 lanseras är en stor nyhet att de klarar att leverera 4K-upplösning i hela 120 Hz – men det är inte utan utmaningar.
Utöver kortare laddningstider kommer den högre upplösningen och den snabbare uppdateringsfrekvensen vara de stora nyheterna när vi byter ut våra gamla konsoler till Xbox Series X och Playstation 5 i november. Vi kommer kunna uppleva hela 3840 × 2160 pixlar (4K UHD) i 120 Hz jämfört med 1920×1080 i 30 Hz, och i några fall 60 Hz, som de flesta spelen tuffar på i på Playstation 4 och Xbox One.
PS4 Pro och Xbox One X klarar emellertid 4K men även där med relativt låg uppdateringsfrekvens.
Därför måste du eventuellt köpa ny TV
Men för att maximera de nya konsolerna så måste vi också ha kompatibla tv-apparater. Visserligen stödjer de flesta både 4K och 120 Hz men tyvärr klarar de inte att ta in det från externa källor. Problemet är helt enkelt att HDMI-portarna i de flesta fall är för gamla. Det krävs nämligen den senaste HDMI-standarden som fått namnet HDMI 2.1 för att det skall gå.
Detta fanns överhuvudtaget inte på någon tv-modell innan 2019. Det året lanserade LG, Panasonic samt Sony modeller. I år hoppade även Samsung på tåget. Varken Philips, Sharp, TCL eller någon av de övriga har lanserat någon kompatibel TV än så länge.
Genom att klicka på respektive varumärke för att se den tillverkares kompatibla modeller hos Prisjakt medans här har du alla kompatibla modeller oberoende tillverkare. Om du vet med dig att din tv har eARC så betyder det också att den har HDMI 2.1.
Xbox Series X släpps på marknaden den 10 november till ett pris av 5695 kronor medan vi fortfarande väntar på pris och lanseringsdatum för Playstation 5.
Överkurs
Hz är förkortningen på Hertz vilket i sin tur definierar händelse per sekund. För att vi skall kunna nyttja den snabba uppdateringsfrekvensen fullt ut måste datorn eller konsolen hänga med och rita upp lika många bildrutor för att skicka till skärmen. Det är det vi kallar bildhastighet eller “Frames per second” på engelska och förkortas FPS. Är denna lägre än vad skärmens uppdateringsfrekvens är används vissa tekniker för att det inte skall uppstå grafikfel i bilden, så kallad “stutter” eller “tearing”. Det vi känner igen från PC-världen är Nvidia G-Sync och AMD Freesync men då gäller det att både grafikkort och skärm är kompatibla med detta samt att DisplayPort-kabel används, inte HDMI.
Men i HDMI 2.1-standarden finns detta inbyggt och kallas kort och gott VRR (Variable Refresh Rate).
Reklam: Förhandsboka Xbox Series X eller Playstation 5 på Webhallen.